Stall Ardbeg

Alla inlägg den 6 juni 2008

Av Linda Calissendorff - 6 juni 2008 12:26

å komma fram när de är höst ute snart!Gud vad de är varmt....Lider med hästarna som bara stå å hänger å vifta på svansen som galningar!Förstå att de oxå har panik i denna värme för de är för mycket flugor,bremsar som älskar värmen tyvärr...Sen på kvällen är de mygg invasion så de får aldrig en lugn stund!

En tjej som står i mitt stall starta i går på Dannero å efter loppet så verka hästen fått en liten blödning på senorna....Hon är helt klart jätte deppad å de förstå jag  ju,man blir ju själv lite rädd när man tänker vilka pengar man lägger ut för att ens få en häst till start!Sen är de att hålla dom fräsch så de lilla de kommer in så går man ändå massor av back!Men dum som är då tänker man inte på de när väl pengarna kommer in på kontot *s* De är ju spänningen att just kunna träna fram en häst till start å få den att bli bättre å bättre som ge en de där kickarna att forsätta hålla på! ;0) Men som sagt efter ett lopp kan de vara slut på den historien som med denna för sens skador är inte att leka med de vet vi flesta...Hoppas de bara var en liten reaktion så hon kan vila ut den!

Så ta vara på de goda stunderna med era hästar å uppskatta de roliga att träna för ska jag välja så tycker jag de är jätte roligt att starta men nopg så roligt at träna å få ett riktmärke man gjort rätt i träningen!

Nu ska jag ut å svalka av Hilda hon lär ju svettas som är svart stackarn.....

Av Linda Calissendorff - 6 juni 2008 00:23

I dag åkte jag till klinken med Hilda i denna satans värme kan inta annat säga!Fy man blir ju helt slut att ens vara ute man får ju knappt nån luft....

Skulle komma in kl 14 men då var ragnhild lite efter sig å så skulle ju Linda vara hemma kl 17 för att jobba på Dannero! Å innan skulle jag ha hunnit duscha gett hästarna mat & vatten,umgås med hundarna lite innan ja skulle åka å man var ju lite lätt stressad... När de vara bara att för henne att bedöva en så klart ridhäst "ler" så blev hon sprakad på ögonbrynet så se sprack upp en glipa....så hon sa jag måste nog  åka in akut å kolla om jag ska sy så jag vet inte om jag kan ta de som stå på tur...Jag bara SUCK! Jaha å klinken skulle vara stängd i 1 vecka så se skulle dröja 2 veckor för att kolla Upp Hilda att jag får klar tecken att börja träna på igen!Så jag tänkte lika bra att vänta å se om hon kommer tillbaka å de gjorde hon efter en halv timme "pust" så hon började med Hilda kvart i 4 så bad en stilla bön till han där uppe att hon skulle vara bra i sina framknän å de VB...Hon börja bak å de såg å lät bra i af så de var ju tur sen så börja hon böja fram å Hilda protestera lite å små stegra så tänkte att de bruka hon j alltid göra så de är nog inte så farligt tyckte hon var ändå lugnare än vanligt! Sen skulle jag springa å såg Hilda linka i väg rätt rejält i 2-3 steg sen sprang hon på fint å kasta med huvudet å tyckte hon var såååå läcker å snygg! Jag tänkte att jaha nu är de bara spruta om de benet... Så böjde hon de andra fram å likadant där lite ryckig å ville gärna inte stå stilla sen likna hon exakt lika mycke å blev bra efter 2-3 steg! Ragnhild tyckte vi inte skulle spruta utan "smyga" i gång henne å kolla igen om 1 månad...då blir man ju hur osäker om helst vad då smyga i gång antingen är hon fräsch eller inte?!Man kan inte tävla kallblod å de har de minsta lilla i framknäna för de är nog dåliga i trav aktionen så de påverka så pass mycke om de har nån liten känning!De är vad jag lärt mig av Olof i af =) Tror inte han hade släppt igenom henne utan han hade valt att spruta igen,men så var han ju lite väl "sprut galen" Så jag vet inte helt ärligt hur jag ska göra...Fundera på köra i gång henne å prova en start på änget den 9/7 de är ett perfekt lopp å sen böja igen å kolla reaktionen på de loppet,åochär de nått minsta så åker hon in på röntgen för att kolla hur de se ut ,rätt så var de är finns de nån urkalkning som kan vara de som ställer till de på Hilda!De kanske inte är huvudet som de flesta tror, utan lika bra att veta jag vill inte förstöra henne om hon har en liten på pålagring kan hon funka som en ridhäst i så fall för hon är ju ung!  Jag kanske är  väl hispig men ville inte åka in å ut som vi gjorde med wilma å när vi väl röntga hennes knän så hade hon pålagringar på alla 4 knän runt om....Och de vara efter 3 sprutningar som vi gjorde så de komma alltid tillbaka å hon hade ländproblem som Hilda haft så de är liknade problem fast Hilda trava mycke bättre än wilma för hon hade lite aktions problem å inte konstig med tanke de man vet i dag...Ångest har man över de men de var ju inte vårat fel vi gjorde ju inget annat än kolla henne för nått stämde inte i traven...Sen var wilma svår att visa hälta för hon hade endast markeringar när man böjde men när vi gav henne lugnade för hon var rätt spänd så kom de fram direkt 1-2 gader så de är inte alltid lätt att hitta hälsta på vissa! Kan ju vara så med Hilda med att hon behöver spänna av för de visa sig i kotorna som hon aldrig ja varit halt i... men vi ska försöka igen å hålla henen topp fräsch i musklerna som hon är i dagsläget, å kolla igen i juli å hoppas att hon är bra! =) Vill ju så gärna att de ska fungera,känns som de mest varit en massa strul med de start hästar vi haft! Så nån gång kan de väl få gå bra...Men som de säger är de typ den 10:e hästen man ska lyckas med *s* Hmm då är de bara 7 kvar i så fall...Den som väntar på nått gott! :0)


I af till en glädjande nyhet är att Estepena (PRE:n) är i Umeå på betäckning å hon som knappt visat brunst är nu redan betäckt efter 3 dagar hos hingsten *ler* Trodde inte mina ögon då hingst ägaren skrev de i ett mail i går! Så håll tummarna hon är dräktigt då jag hämta hem hennei juli.... :0))) Natti nu ska jag sova är döds trööööööött!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20 21 22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards