Stall Ardbeg

Alla inlägg under november 2008

Av Linda Calissendorff - 22 november 2008 12:25

Sitter nu vid datorn och skriver å då se jag två hästar som går i samma hage busa som galningar :0) Vi har ju som en stor hög med jord i hagen som hästarna ÄLSKAR att stå på och nu står en där uppe medans en springer omkring nedanför och försöker komma upp *s*  Så de munnhugges och stegrar i mot varandra men bara på lek så de är full av bus denna kalla vinter dag!


Korten på hingstarna som jag lagt in verka tyvärr ha blivit sålda...säkert bara för jag är intresserad för jag har sett dessa annonser i snart 2 månader så då var dom då kvar... *suck* Om jag lägger in fler kort sen på andra hingstar så får ni ha i lite förståelse att de hingstar jag titta på är oftas medel måttiga hingstar p.g.a dom som är toppstammade och har de där facinerande utseende kostar oftas mellan minst 150-300 tusen... Sen är de så är aveln inte så stor här uppe att folk med PRE ston söder ut kommer inte skicka upp dom hit till norrland för betäckning de kan jag lova,för oftas har stuterierna redan egna hingstar på gården! Så därför håller jag mig kring de som är billigare,man kan göra fynd där med om man hitta rätt säljare som verkligen behöver bli av med några för platsbristen!Sen kolla man på 1-2 åringar som praktiskt taget är ohanterade så kostar de med upp till 150 tusen å de är verkligen över pris på PRE hingstar i överlag enligt min åsikt!Nog för de är otroliga hästar med fantastiskt psyke och lätt för samling,men de kan inte ta hur mycke som helst!Sen ska ni veta att de hästar som säljs till sverige är oftas de hingstar/ston de ratar i Spanien så de är de som oftas har nån defekt eller stammässigt inte är kanon,för dom som är bäst sparar dom själva i aveln å de är ju förståeligt!


Jaja jag hitta säkert några nya de bruka vara några problem att hitta hästar men bara man hitta rätt denna gång så man kan få den häst man letar efter till ett´vettigt pris! :0)


Nu ska jag ut å rida lite på Hilda är sugen efter alla PRE filmer jag sett *ler* synd bara hon inte är i närheten av gångarter som en PRE...Men hon duger i af ;0)

Av Linda Calissendorff - 20 november 2008 23:18

Har kikat runt på lite fler hingstar som jag finner intressanta :0) Lägger upp kort på dom så vore de roligt att höra vad ni tycker som är opartisk *ler* Börjar med Orujo som är 4 år,grundriden och trevlig & snäll hingst,runt 1.63 i mhk (alldelens lagom) ;0)




Ser de blev väldigt små bilder men ni kan kika på hemsidan annars om ni orkar förstås ;0)

http://www.stallmr.se/stallmr/tillsalu.asp


Här kommer Odin är i samma ålder,men lite mindre ca 1,59 i mhk men annars en snygg häst under ryttare!Grundutbildad även han i skritt,trav,galopp!

    Som sagt större kort på hemsidan så man ser lättare där!Nu ska jag maila vidare å kolla läget på dessa killar! *ler*

Bye Bye!

Av Linda Calissendorff - 18 november 2008 22:43


Här är ett kort på en snygging som jag är helt såld på... Han står i spanien så den som har hand om försäljningen  här i sverige ska kontakta honom för att se om vi kan få nerhan i pris! Han är stor ca 1.67 mkh och enlig tjejen riktigt bra gångarter och en trevlig modell som ni kanske ser ;0)

Kortet under är inte lika tilltalande då han krullar i hop sig men lägger in de i af ska få mer kort sen som jag ska lägga in! *ler*


Ni får gärna lämna ett omdömme om honom... *ler*

Av Linda Calissendorff - 17 november 2008 23:12

  Sitter å lyssna på lite musik med Takida som är så jäkla bra!!! Sen titta jag på temometern å den visa nu 0 grader ute så hoppas de inte blir plus grader i morron för de ska komma  nerderbörd så då blir de regn om de är varmt ute... Vill gärna ha kvar den lilla snö vi fick *Hoppas Hoppas*


I dag har jag hunnit med att köra både Hilda & Q å de är rätt roligt att ha 2 st helt olika hästar att köra *ler* Hilda är som en bulldoser å kan ligga på så man tycker att man drar bettet uppför öronen på henne när hon väl lägger den tjursidan till!Hon ramla in i de mönstret när hon är FÖR pigg och bara vill springa framåt i SIN takt :0) Men oftas är hon som en liten radio bil att köra går inte jämnföra henne som när jag nyss fått henne så ska inte klaga!


Q han är mera känslig individ man behöver knappt ta i tömmarna så stanna han upp så han är verkligen Hildas motsats! I dag körde jag själv utan sällskap å han blir lugnare då å kunde skritta riktigt avslappnat å fint,blir lite taktig då vi närmar oss stallet men de gör inte så mycket när större delen av turen så skritta han bra i form :0) Provade trava en liten bit i dag å han tyckte de var skönt att springa i lite sakta trav men öronen spetsade rakt fram å han frusta på som en galning *ler* Ska bli så roligt att se om nångra månader då han är mer i gång hur han är att verkiligen träna nu har vi bara som sagt skrittat å de är ju som de är lite tråkigt både för han å jag :0)


     Måste tacka Pernilla för alla goda recept hon har lagt ut på bloggen vi har fullt upp att prova allt som hon skriver *ler* Själv har jag inte så mycke att tillföra vi kör ju mest på korv *s*


På fredag starta Anneli & Catrin på Bergsåker med sina hästar (Live to tell & Don jetson) så då håller vi givetvis alla tummar för att de ska gå bra för dom så de kan få med lite slantar hem efter kvällen bravader! Jag ska spela en slant på dom så förhoppningsvis blir de lite plus så kan Edwin få en extra stor godis påse på lördag! 


  


Vi tömkörde Wilmer i går på ridplanen å han var SÅ duktig! Han lyssna när jag skulle styra honom med tömmarna å han stanna då jag ville de,antingen var de en lyckoträff eller är han gudomligt snäll! Vill gärna tro de sistnämda *ler* Han är så stilig denna kille snacka om utstrålning som sin mor upp i dan!Kommer bli en kanon häst de där!

Han ska  frysmärkas den 25 november å jag gruvar mig kommer tycka så synd om honom...Har aldrig varit med om de så hoppas de går fort i af *phu*


Har kikat runt på lite PRE hingstar igen å hittat 2 st som är intressanta ska bara se om man kan få ner priset lite mer å om man kan vänta tills våren med att ta hem honom i så fall om vi får de att klaffa ihop om de ska bli nått!Väntar med spänning på mer kort så kommer lägga ut dom här sen så kan ni gärna få komma med lite åsikter ;0)


  Ha ha denna är ju SÅ JÄKLA bra! *ler*


Kvällens ordspråk: Ingen är så rik att de har råd att förlora en vän...



Av Linda Calissendorff - 15 november 2008 17:28

Måste bara skriva igen,är så glad över snön som kommer :0) Som hästägare så vill man ha massor av snö att träna på och att den ska fylla upp hagarnas eländiga gropar överallt..Så hoppas de kommer MYCKE till!Enda nackdelen är att täckerna på hästarna blir väldigt blöta men de gör inget när de är fösta snön som kommer *ler* Blir värre när de är riktig vinter då kan man bli lite less att bära 12 täcken in i pannrummet för torkning ;0) Sen lukta de sura häst täcken i HELA huset å de är inte den godaste lukten direkt... *s*


Av Linda Calissendorff - 15 november 2008 17:02

Vart man än läser via tidning/internet så är de banne mig bara mord å elände som man får läsa... Att de som sagt knalla omkring så pyskiskt sjuka människor runt om oss är verkligen en skrämmande tanke! Man tror för man bor upp i norrland så är allt frid å fröjd men i själva verket är de inte ett dugg bättre om man ska se hur de är ändå uppe i Gällevari där 2 tjejer mördas på kort tid...Jag ryser vid tanken att snart är man liksom immun mot allt man läser, man liksom slår bort de för de är för jobbigt att ta in och man blir snart inte förvånad!


Ta bara den så kallade "olyckshändelsen" i köpmanholmen som var för nån vecka sen där en karl fick stora skador i huvudet å de ska man kunna få av ett olyckligt fall... I dont think so!

De är bara nån mil i från oss å vem vet vem som gjorde de?!Kanske knallar de omkring en psykisk sjuk dåre mitt i bland oss i vårt lilla samhälle!Har bara bott i Bjästa 2 år å vad jag hört så ska de finnas en pedofil,de har varit blottare där,en psykisk sjuk karl som skrämde nog livet ur halva Bjästa med sina upptåg... Man undrar vars allt ska sluta faktiskt å ibland tänker jag vad sätter vi dagens barn till för liv?!Å de västa är att vi kannog inte påverka de ett dugg heller,tutan de är bara inse psykvården behöver mer pengar å resurser för att kunna få in de som behöver hjälpen oftas släpps de fria när de håller sig lugn med medicin men vad händer när de slutar ta den då...Jag tycker att en som är ute på dom kompromisserna ska in på närmaste vårdcentral för medicinering å dyker de inte upp så åker de in igen! De är min åsikt!


Ursch vad djup jag blivit på sistone ;0) Men man kan inte låta bli att bli bedrövad...


Have a nice day! :0)

Av Linda Calissendorff - 14 november 2008 18:06

Jag blir så förbannad över att de ska gå omkring så sjuka människor i denna värld som inte kan tillfredsställa sina egna behov utan måste ge sig på stackars djuren...Har läst tidningen och såg programet från TV 3 Insider hur de plåga hästar oftas stona med att skära och ge sig på sexuellt på de stackarna.... Hur jäkla äckliga är karlar igentligen?! Ska inte bara dra dom över en kam har läst om tjejer som har haft sex med djuren, men de tror jag är mest för de säljer å de är defenetivt mest karlar som köper sånna filmer de är jag helt övertygad om!

Läste om en karl som håller på starta upp en hel gård med djur som man kunde få komma å utnyttja dvs hästar,hundar mm.mm
Han hade fått tag på en hund via blocket som en familj ville omplacera och tyckte denna idiot kunde erbjuda ett bra hem på landet...Stackas dom när de får veta att deras lilla hund utnyttjas sexuellt varje gång den löpte å säkert där i mellan oxå!

Jag fatta helt enkelt inte vad de har i huvudet skaffa för guds skull en uppblåst docka å ge er på den men de klart den skriker väl inte av smärtor så de är väl inte lika upphetsande... Jag kan lova skulle jag få tag på en sån så  hade jag utan tvekan slagit i hjäl honom,utan att ha dåligt samvete...

Jag minns när jag bodde i Styrnäs så fanns de en familj som råka ut för att nån hade smygits in på natten i stallet å bundit upp deras lilla shettis å säkert hunnit med en hel del innan han blev avbruten! Sluta i af att på morron så gick de ut en timme tidigare för de skulle i väg på en tävling så öppna de dörren då sprang de ut en naken kille ut genom  dörren till gödselstacken i vild förtvilan utan kläder,fy fan vad rätt åt den idioten!


Jag anser de har nått  jäkligt sne vridet i huvudet så ska inte ha sånna lustar vare sig de varit ensam hela sitt liv de kan hitta andra sätta att tillfredsställa sig på!Hoppas verkligen de sätter upp en lag på att de ska vara staffbart ,men samtidigt undrar man hur många tro du inte håller på som de aldig kommer åt?! Säkert en hel del... de är ju inte direkt förbjudet att ha häst/hund så de lär aldrig vara nån för bättrning men fy vad jag lider med djuren som plågas i de tysta runt omkring oss,de är ju så himmla godtrogna å lita på oss männskor hur kan man då göra så men de är som sagt obegripligt att ens försöka förstå de är nått sjuka betende i af...


Nu ska jag ta min ilska å fara och jobba lite med mina gulliga pensionärer! :0) Bye Bye!


Av Linda Calissendorff - 14 november 2008 00:18


I kväll kom de en ny häst som ska bo hos oss ett tag hoppas jag,de har varit lite ombyte genom åren med inhyringarna...Den som stått längst är Anneli som stått hos oss i snart 1 år :0)


De var en VBL valack på 3 år som stått på träning hos en amatör kalmar å han såg ut som en stor nordis när vi först såg honom!Han hade raggig päls värre än mina som står ändå uppe  norrland å han som stått lång ner i sverige så antingen har han mask eller så har han inte mått så bra... Tunn över kroppen,häng buk,muskel fattig  å hovarna inte så snyggt skötta...

Man blir mest ledsen att man ska få se sånna hästar som säkert beroende på de växer eller hållbarheten inte presterar, så blir de oftas inte skött som de ska utan bara en skräp häst som går i hagen... Ja de tragiska är att de som äger honom har som sagt ägt han sen föl men har aldrig sett hästen utan endast på kort,så de var första gången de såg han i dag å hästen är 3 år...Visst förstå jag att folk köper häst å ställer den på träning men hade de inte varit roligare å bättre om den var på närmare håll än kalmar så man kan ha LITE koll i af... Jag tycker att travsporten är ändå i de stora hela en sport som sköter/värnar om sina hästar men som sagt man märker många faller igenom på vägen oftas de som inte presterat tillräckligt å vad vet man  de hästarna kanske hade varit guld korn i nån annans händer som kan ge dom tid å lite kärlek/omvårdnad på vägen... Många hästar går omkring med magsår p.g.a stress å helt enkelt ute för lite på dygnets timmar, en häst ska vara ute å absolut inte inne en hel dag för de inte finns hagar till dom de är banne mig inte ett häst liv utan de är samma djur som för flera 100 år sedan,de är inte gjord för att stå uppstallad till större delen av dygnet!

Sen är de klart både trav/rid folk är rädd att deras "guldklimp" ska skadas i hagen å de är färdigt tävlat men jag är av de som resonerar att: -skulle de hända nått i hagen så jag måste ta bort hästen i värsta fall så har hästen haft ett bra liv fram tills dess de hände!Jag har mina hästar ute från 630 på morron till minst 21-22 på kvällen å de är inte så många som har hästarna te så länge men de har än "peppar peppar ta i trä" inte hänt nått allvarigt heller...


Robban & jag körde Hilda och Q tillsammans i dag de gick bara fint,skönt att kunna skritta ut bägge samtidigt man sparar ju lite tid ;0) Å den är man rädd om *ler*


Kvällens ordspråk: Ju längre du sover, ju kortare blir livet... ( men jäkligt skönt är de liks förbannat *ler* )

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards