Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 23 december 2008

Bland de mäktigaste...

Av Linda Calissendorff - 23 december 2008 18:20

I dag har jag ridit Orujo å jag kan säga att de är bland de mäktigaste jag nånsin suttit på *ler* Snacka om man kände sig liten å satt väldigt högt upp i luften,sen är han ju högrest oxå så de hjälper ju till!Han var maffig att rida å han blev nog ännu större p.g.a Hilda gick i hagen brevid paddocken å stod å pissa så han fick lite känningar av brunstigt sto så å blåste han upp sig ännu mer :0) Fick till en galopp å jag kan säga han har stora rörelser i galoppen så jag höll på tappa balansen flera gr *s* Han hade energi i dag så de märks han är pigg efter den långa resan å de är ju ett gott tecken!Han var lugn i stallet oxå då de var 2 kompisar inne så då var han helt cool lugn! *skönt*


Körde Q i dag med Katrin å när vi kört ett tag märkte jag att han såg att han jobba olikt bak på rumpan att de såg ut som han sköt ner H höft mer än den vänstra som såg ut att han jobba extra mycke med de benet...Fråga Katrin å hon såg inget konstigt så vi trava på en bit till!När vi skritta hemöver märkte jag att han halka fasligt mycke på H bak så vände mig ner å kika så ser jag att sko JÄVELN är borta! Andra tappskon på 2 olika hästar under 2 dagar...Fan vad less jag blev...Hitta en gammal framsko som jag smidde om så den passa å fick fast den så tur man kan få dit dom själv för vilken hovslagre kommer ut dagen innan julafton?! Inte en endaste kan jag lova...


I morron åker vi ner till mamma & Syster i Utnäs så ska bli roligt att se Edwin öppna alla julklappar i morron kväll :0) Kommer nog vara lite nervös över att lämna hästarna men han är väldigt rädd tråden Orujo så tror risken är liten att han kliver ut men de känns ändå jobbigt...*Kontroll freaken Linda*


Nu skah jag jobba vidare innan man blir ledig i 2 dagar!*skönt*

God jul på er mina vänner!!

 
 
Ingen bild

Therese

23 december 2008 20:18

Bland de värsta.........eller de bästa?

Vill du prova på att sitta högt kan du ju prova min kuse på 1.80 Då är 1.63 ingenting :) Nästan som en ponny :)

//Från en som är van med höjder, men bara till häst. Annars är jag aningens höjdrädd.

God Jul/Therese

 
Ingen bild

tant 55 +??

23 december 2008 20:24

Lycka till med Orujo! Jag har ridit ca 3500
arbetspass på olika PRE:n. Du har en del arbete framför dig min vän... Tro inte på allt
skit som hästhandlare säger! Om det tar ca 20
ggr innan Maria ens kan få hästen att passera
kortsidan utan att få spader så tycker ju inte
jag att den är så himla sammarbetsvillig!!!
MVH "Tanten"

 
Ingen bild

Linda C

23 december 2008 23:03

Therese! Jag kan lova dig att jag skulle aldrig våga rida på din river *ler* jag som är van Hilda på 1.48 *skratta* de är nog långt till backen! :0) God jul på dig med!

 
Ingen bild

Pernilla

24 december 2008 00:09

Du kommer bli nöjd med honom - det vet jag, eftersom jag vet vilka hästar du gett dig an innan ;-)

Alla hästar kan inte passa alla, kanske inte ens uppfödaren eller provryttaren i vissa fall...

Men det finns en häst för alla och Orujo är din :-)

Kram och God jul!

 
Ingen bild

Linda-li

24 december 2008 00:13

Jag känner att jag bara måste skriva... Vem är du "tanten" som skriver några konstiga rader utan att först säga vem du är och vad du haft för relation med hästen /Maria? Vad vill du ha sagt med det där egentligen? Kan inte låta bli att lukta någon slags bitterhet i ditt brev och det är just det som tråkigt nog speglar "ridfolk" väldigt ofta. Iallafall som JAG upplevt det. Och vem har sagt att man tror på allt en hästhandlare säger? Ingen kan ju ändå garantera en hästs agerande.. Blir fundersam över ditt inlägg, kan inte hjälpa det..

 
Ingen bild

Johanna

24 december 2008 09:59

Va roligt att du fått pröva din härliga dröm häst. Att det kan bli problem ibland måste man ju förstå när man ska rida en så ung häst. Om det tar 20 ggr för en unghäst att komma över någonting är väl ingenting! Prova med en halvblodshingst då tar det 20 år ;)Så tanten kanske ska köpa en damcykel i stället ;) GOD JUL PÅ ER ALLA I BJÄSTATJÄRN

 
Ingen bild

Johana

24 december 2008 10:02

Jag förstår att det kändes stort. Feitske kändes ju som en jätte fast hon var liten jämfört med Ture som inte känns så stor fastän han är över 170. Men när Ture var hingst kändes han gigantisk ;) Det är en viss skillnad när dom blåser upp sig åt tjejerna ;)

 
Ingen bild

Linda C

24 december 2008 10:43

Tack för alla era gulliga inlägg!Känns skönt att ha er bakom mig!Man blir lite ledsen att få ett inlägg som sagt som rackar ner på Maria å om de är Orujo hon mena i inlägget!Men klart som korv spad att man vet de är en unghäst vad trodde "tanten" att jag inte visste vad jag köpt?! Å jag är inte sämre att erkänna mina problem om de uppstår å då söker jag självklart hjälp av nån annan kunnig så de ska nog inte bli några problem :0)Som jag sagt förut han har ändå varit cool här så jag har inget att anmärka på som Maria på nått vis skulle lurat mig!Jag har inte ens fått betalat Orujo än så skulle hon riskera att skicka upp en häst som inte är som hon säger å sen att vi får betala han innan 1 mars så tro jag knappat man är oseriös!Utan då riskerar hon ju att få tillbaka han de tror jag inte som sagt... :0) Men God jul på er alla å ät inte ihjäl er *skratta*
Kraaaaaaam!

 
Ingen bild

Linda C

24 december 2008 12:05

Här kommer ett mail som Maria skrev till mig å jag litar på maria till fullo då de gäller "tantens" påstående...

Hej Linda, Man borde inte bli fövánad över vilka typer det finns inom hästvärlden men det är helt otroligt. Den här "tanten" som kallar sig för kryddan var nere och prov red Orujo första november. Den dagen var det storm och det regnade vágrätt. Vi har nágra nyplanterade träd vid ridbanan som böjde sig väligt mycket, vid kortsidan som hon pratar om har vi bambu planterad och bakom den gár tvá-árshingstarna.normalt brukar inte Orujo bry sig men med träden som vajade sá kraftigt och gjorde ojud och tvá-árshingstarna som busade och levde om blev lite för mycket för Orujo och han skyggade lite för hörnet men han paserade. Han gjorde sá nágra gánger och därefter var det bra.Hennes man berömde mig för att jag red och visade att han skyggar men att det inte var nágon fara utan att han lyssnade och gjorde som jag ville. Kryddan prov red Orujo i 10 minuter och därefter vágade hon inte rida mer. Orujo uppförde sig exemplariskt, han försökte göra allt rätt men det räckte ändá inte. Det visade sig att hon aldrig hade ridit sa ung häst tidigare och att hon hade en alvarlig skada i ryggen. Man tycker att man borde ha tänkt pá det tidigare innan manáker hela vägen till Mallorca sen tycker jag ocksá att man hade kunnat ge hästen en andra chans när det inte bláser sá mycket men hon ville inte. Jag är hemskt lessen för detta Linda att det skulle hända men Jag har inte undan hállit nágonting för dig om Orujo, du har köpt en av dom snällaste hästar som finns.Att det inte funkar riktigt med ridningen är inte sá konstigt ge honom tid. Longera honom lite innan du rider och när du fattar galopp gör det pá böjt spár för ytter skänkeln.Om du vill ha referenser á Orujo kan du fá prata med Lisa märd som har köpt Nispero hon prov red ocksá Orujo för en väns räkning när hon var och tittade pá Nispero. Jag tyckte det var lite fräkt att kalla mig för hästhandlare, för man kan väll inte ritigt kalla den som säljer sina egnen uppfödda hästar för hästhandlare. Ha en riktigt härlig jul! Kram Maria

 
Ingen bild

Johanna

24 december 2008 12:18

Som sagt. Tanten kan ju köpa sig en damcykel. Vad förväntar hon sig av en 4 åring???

 
Ingen bild

Yster

24 december 2008 14:06

Ja du Tanten.. skriver man inlägg så kan man säga vem man är och stå för sina åsikter annars kan man lika gärna inte skriva..
Jag har inte ridit på 8 år och satt mej upp på Orujo och hade tenniskor och och var inte direkt lämpligt kläd..

Jag skule aldrig satt mej upp och ridit honom om jag inte kände att han var att lita på.. så dum är jag inte..
och sen får man tänka att han är Hingst och 4 år samt kommit från Spanien..det är lite förvirrat för honom att byta miljö samt se ston i hagen.. och med tanke på allt detta så är han Gudomlig..jag hade väntat mej mer spratt och stök och det hade varit normalt i så fall..
Så Syrran skit i det som sägs..Avensjukan finns i alla hörn..
Han är en Kanon häst och jag är Avensjuk men inte missunnar jag dej inte..Så stäck på dej och jag vet att du tar bra hand om dina hästar och formar dom som du vill ha dom
God Jul på er alla Yster

 
Ingen bild

Pernilla

24 december 2008 21:44

Känns som vi är rätt överrens här....*ler* med ett anonymt undantag....hahaha...

 
Ingen bild

Nispero ägare

27 december 2008 19:08

Hej Det är jag som är Lisa och har köpt Nispero och resultona. Jag har ridit Orujo och jag måste säga att han är den mest lätt ridna häst jag nånsin har ridit han är lättare än Nispero :-). Hade jag haft råd hade jag köpt honom också. Vad bra att du köpt honom han behöver var hos nå som förstår hur underbar han är. Jag vet inte nå som köpt häst av Maria som haft något och klaga på. Vi önskar er Gott nytt år.

 
Ingen bild

Linda C

27 december 2008 19:54

Hej Lisa! Roligt att du oxå hittat hit *ler* Jag håller med dig han är så imponerande lugn å väluppforstrad så jag förstå inte vad denna "tant" mena om Maria!Jag känner varför ens skriva till mig om nått sådant utan de kan hon behälla för sig själv tycker jag de sprider bara en massa negativa spänningar å den som råka ut för de mest är Maria å jag tycker de är obefogat!Jag har bara postivit å säga om henne för kunde inte ha en bättre säljare,hon svara snabbt om man undrar över nått å jag har känns mig trygg hela vägen! Så de måste ha skurit sig rejält mellan dessa två, men som sagt jag ska rekommendera henne vidare till flera köpare som letar PRE för jag kan bara ge henne en massa +++++ Så jag håller med han är helt UNDERBAR!! Är så glad att vi fick köpa honom :0)) Lycka till med dina hästar å hoppas vi hörs fler gånger! Gott nytt år på dig med!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frĺgor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards