Stall Ardbeg

Alla inlägg under juni 2009

Av Linda Calissendorff - 17 juni 2009 23:39

Ja man ska då ha tur i oturen måste jag säga...I kväll efter jag ridit Orujo så skulle jag ut i sto hagen och ge Estepeña sitt kvälls foder och när jag går ur hagen så sätter jag inte fast under tråden för Robban skulle ge som mer vatten! Hann inte mer än 4 meter från utgången så hör jag att de kommer en häst i full galopp genom tråden och bokstavligen knuffa omkull mig med bogen och frambena....Jösses vilken smäll,är skakis fortfarande så de är svårt att skriva nästan! Har jävulskt ont i svanken tror smällen tog där sen fick jag en smäll på bägge axlarna å jag bet mig i läppen...Men vilken tur man har ändå måste jag säga att de inte hände nått värre typ trampa en i ansiktet eller i huvudet :0/ Har nog med mig ett gäng skydds änglar ändå runt omkring mig för var samma sak för några år sedan då jag fick en spark rätt i ansiktet å de enda som blev var tappa 3 tänder och bet mig i underläppen så de är fortfarande en knöl där men samma där man ska ens vara glad man lever och inte fick ansiktet helt demolerat hästen hade skor oxå så de tog gott om jag säger så...

Så tack de som är med mig för nu är de två rätt allvariga händelser med dessa knäppa hästar :0) Behöver jag nämna hon är en FUX?! men inte min egen tack å lov! Den som sparkade mig i huvudet var oxå FUX! Ändå har man 2 st på gården... Jag måste nog undersöka huvudet rejält tror jag *ler*

Av Linda Calissendorff - 17 juni 2009 19:25

I morse kom Magnusson ut och skulle ha kollat Estepeña med ultraljud men vi struntade i de när hon var så arg i går de känns som vi kan vänta ett år med henne så hon får ha lugn och ro med den hon ha,de finns få flera föl ändå! :0) Skulle man se hon blir tydligt brunstig och vill släppa Orujo på sig så är de en annan sak då kan man prova! Men vi ta de då! *ler*


När han liks var här så passa vi på att kolla Hilda & Wilma oxå! Hilda är de inget förändrat med hon är fortfarande dräktig! *jippie*

Sen kolla han Wilma och han såg den där Cystan säger jag men han säger fornickel om de stavas så?! ;0) Men den hade krymt ytterligare till nu 5 cm så den börjar att ge med sig så jag blev sååååååå glad! Han sa sen att annars såg att ok ut men så fråga jag ser du inte om hon är dräktig då? Han lät inte så positiv till de men så var han på väg avsluta så hajja han till och hitta de som troligtvis är en liten fosterblåsa!!!!!!!!!!!!  Han sa de kan vara ett ägg men han trodde inte de,han ultraljud är inte de nyaste så han sa att jag skulle åka in på Bonäset på fredag för att kolla henne igen men han trodde i af hon var dräktig hon är ju bara på de 14 dygnet så de är ju svårt att se så tidigt men jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta de är så!!! :0)) Men de får vi se på fredag som sagt! Så håll alla tummar ni äger! De behöver vi efter all strul!!


I dag var jag in med fröken Tea på banan igen för att testa av henne i lite högre tempon i några intervaller.Hon var lika lugn och focuserad som vanligt i stallet innan så man märker då inte av nån stress där inte utan tar allt med godan ro! Så de borde finnas hopp! :0)

Började skritta ut mot intervall vägen och när jag skulle börja trava i gång henne för uppvärming så kom de 2 "hopp" men baken men de är när hon vill i väg och jag håller henne hon travar då mera uppåt i full rulle så kanske inte konstigt att de inte stämmer i traven då... Men när jag körde motions slingan som uppvärming trava hon klockrent! Så jag körde sen 3 st intervaller upp mot backen i bara runt 2 min tempo för de räckte hon plsade upp mot 170-190 i af så perfekt de tar så pass bra med sån liten fart :0)) Hon vblev inte hetare heller utan snarare lugnare då hon fått ur sig lite energi för hon verka kunna springa till månen om jag så bad henne! *ler*

Sen så skritta hon lugnt hela vägen tillbaka till stallet utan att  stressa så de är väldigt POSITIVT! Så n är de bara att värma upp hädan efter på banan så hon lär sig attman ska kunna slappna av där med men vi ger henne den tid hon behöver för röra på sig de kan denna damen så de ser lovande ut! *Flin*

Av Linda Calissendorff - 16 juni 2009 23:09

I dag så gjorde han en betäckning till på Deika och de gick lika bra som i går så de var ju toppen skönt att de inte bara var tur i går! ;0)

Så nu blir de på torsdag nästa gång de ska göras om så vida hon är fortfarande brunstig men de får vi hoppas så man har fått 3 försök i af! 

I dag ringde Sara som hade Candela första stoet som han betäckte och sa hon visade brunst igen så de var bara för henne at komma igen men hon verka nöjd över att komma hit så de var ingen fara i af *ler* 

Ska be Magnusson komma och göra ett ultraljud på henne för att kolla allt är OK med henne så de inte är nått som hindra henne en ev infektion eller nått annat så hon slipper stå här och kosta i onödan för Sara! Anja berätta att hennes halvblod sto hade visat brunst efter betäckning men hon var ändå dräktig så vi får hoppas på de på denna tjej med men de märks väl de är i af ett lättsamt sto för mig att testa att "styra" in den på så vi kan klara av de själv i framtiden så Anja får ledigt ;0)


Estepeña ska nu vara i 30 dagars brunsten efter fölningen men när man ens ta in henne i stallet om Orujo är i sin box blir hon helt GALEN hon gör utfall å vill mest äta upp han så de verka nog inte så ljust att betäcka om henne när hon har föl på sidan om tyvärr :0(( Men vi ser väl i slutet på sommaren hur de går när han blivit lite större... De var så snygga i hop när man såg dom stå brevid varandra så jag hoppas verkligen hon släpper till för honom! 


Vi körde Wilmer själv i dag med bara Robban som gick framtill och de gick lika bra som förut så de går framåt med stora steg! Så duktig min lilla hingst! :0)


Måste skriva en påminnelse om att Eva Jälmbrant har Clinic & Uppvisning den 21 juni alltså på söndag till helgen,den ska man inte missa de kan jag lova!! Kostar 200 kr så hör av er om ni har lust att följa de kan finnas platser över i bilen ;0) Nu väntar en skööööön dusch!



Av Linda Calissendorff - 15 juni 2009 21:54

I dag skulle vi ju prova att betäcka Orujos nya vackra tjej men när han väl kom "in" med den så flytta hon sig åt sidan så han drog ur den... Efter 3 försök så blev han så trött och hon less så hon började att pipa och hkrumma i hop sig så vi fick ge upp till Orujos förtret! Så vi bestämde att prova igen i kväll och se om de gick bättre... Anja som hjälper oss stod med henne ett tag och gjorde henne lugn och hon har ett speciellt sätt att prata med hästar denna kvinna för som sagt hon blev så lugn och så gick vi ut med henne och satt på linorna! Jag & Katrin skulle hålla i mot hennes bak när han väl kommit upp på henne så hon skulle stå stilla tills de var fullbordat men hon stod som ett ljus! Helt stilla trots hans stora kropp som tyngde ner henne...

Så allt gick såååååååå bra!!! :0) Tusen tack alla som hjälper oss med att betäcka! (Magnus,Anja,Katrin och Sandra) Skulle aldrig gått utan er hjälp! :0))) Så hoppas de kommer gå lika bra nästa gång för nu har hon nog kommit på att de inte är så dumt ändå *ler* Både hon & Orujo såg måttligt  nöjda ut efteråt! *Flinar*


I dag var jag på banan igen med Donna & Tea! Först ut så körde jag Donna vi tog lite lugn intervaller  på andra sidan vägen så man får effekt av att inte ha så högt tempo men de tar bra ändå.

Körde 4 st och hon pulsade upp mellan 170-185 i puls så de tog perfekt! Tack å lov för denna underbara pulsklocka de är så otroligt bra att veta hr bra träningen tar, I Like!! :0)


Sen tog jag ut Tea hon var mycket lugnare i dag kunde skritta på banan och körde 7 km i motions tempo i både rät & bakvarv! Enda som störde mig var hennes hoppande bak i dag var de mer än i går?! Hon gillar dock inte när de är blöt och kladdigt för de hade häll regna så jag var sååååå blöt & dyngig när jag kom in så FY! Kan ha arit de eller så gillar hon helt enkelt inte gamacherna för hon var irreterad då jag tog på henne och hon stod och stampa efter dom satt där...Ja jag vet inte hästen ska vara fräsch i ryggen och benen så kan inte tänka mig de beror på de heller,de jag kan tänka är att hon är spänd och då får hon inte traven att stämma för när susanne körde jobbet innan vi köpte henne så gick hon klockrent i traven så de ska inte blivit sämre nu när vi hittat och åtgärdat allt som var! :0/ Ja de är bara nöta på nästa gång ska jag värma på banan och köra lugna intervaller på rakbanan för att testa hur hon beter sig i lite tempon.

Ja man ska inte få de för lätt utan de ska krångla jämt ;0)


Nu är de soffan som hägrar jag ha inte suttit många minuter  i dag... :0)

Av Linda Calissendorff - 15 juni 2009 00:26


De gick undan i svängarna! 



 Högt över! :0)


 

 Hilda börjar att ta i mera när Sandra drev på henne efter Anja hejja på dom! *ler*


 

 Duktiga tjejer!


Av Linda Calissendorff - 15 juni 2009 00:07

Fick några fina kort på Orujo när Pia var här för att lämna Deika på betäckning! Så hon fick passa på att prova honom för hon hade aldrig suttit på en PRE å de måste hon ju få uppleva *ler*




 

Av Linda Calissendorff - 14 juni 2009 15:19

I dag var jag med Sandra på Hildas debut på en hopptävling! Å de både var KANON duktiga!!! Hilda som har endast hoppa några få enstaka gånger med Sandra gjorde en bra debut :0))

De provade först i 30 cm mest för att vänja Hilda att vara på paddocken ensam och hoppa en bana och de travade runt enkelt,de fick en vägran men de var mest Hilda som trodde man kunde springa brevid ett hinder utan att de gjorde nått *ler* Sen var de med i 50 cm då gick de riktigt bra för då hade Hilda kommit på att man skulle hoppa med lite bättre fart oxå! Så de fick till en  långsida i galopp med så de blev fina språng på en kombination! Sandra red på med lite mera driv och Hilda var med på noterna så de kommer bli ett kanon team tillsammans på hoppbanorna i sommar/höst! ;0) 

Så bra jobbat tjejer! Kommer lägga ut kort sen när jag fått dom an Sandra! *ler*


Nu kallar jobbet så  bara byta om å ge sig i väg i de otroligt tråkiga väder...:0(

Av Linda Calissendorff - 13 juni 2009 15:20

Var in på banan med Donna & Tea i dag!

Skulle bara köra lite motion på banan med Tea för lite miljöträning men så var de ju provlopp som jag trodde kördes endast nu för tiden på tisdagar men icke sa nicke... Så de var full aktivitet på banan så jag märkte direkt hon blev laddad & taggad! Jag hann bara köra 5 varv innan de skulle börja göra provstarter men på den lilla stunden så låg hon på en hel del,hon har mycket spring i benen denna tjej! Men skötte sig ändå bättre än sist,hon hoppa lite bak men så gör hon när hon inte får ladda i väg utan man sitter å håller igen henne,hon blir som frustrerad! :0) Så de blir uppvärmning nu varje gång på banan för att lära sig ta de lugnt där de ska inte alltid springa fort där utan ska kunna slappna av oxå.


Donna körde jag 4 st lugna intervaller med hon kändes ok men hon är som lite lat när man kör ensam så de blir till att ragga kör kompis till henne :0)


Vi tog även ut lille wilmer för att träna lite med vagnen och han skött si som vanligt jätte fint! Han har fortfarande lite vårt för att svänga han går lite i mot skaklarna men blir ändå bättre å bättre :0)))


I dag skulle vi testa betäcka Deika (araben) men hon var TOTALT ointresserad så hon bara pep å ville där i från så de var ingen mening att ens försöka då hon inte är de minsta villig för Orujo! Hon går å skriker åt Wilmer i stället av nån anledning så hon verka ha fastna för honom  i staället... Inte lätt att inte få välja sin egen karl! :0)

Vi får göra ett nytt försök i morron igen!

Nej nu ska jag åka å jobba.... tråkigt men ett måste tyvärr!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards