Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 22 november 2009

Bedrövligt!

Av Linda Calissendorff - 22 november 2009 22:39

Alltså var är de för fel på människor som ska kalla sig djurvänner men ändå tydligen inte bryr sig ett jävla skit! Skrikandes


För att göra en historia kort så är de en som hyr en boxplats av mig i stallet som skickade bort sin häst till en så kallade tränare uppöver i trakterna för att få ordning på sin häst,ok inte fel med de bra att ta hjälp om man inte känner man klara de själv! Men nu ska denna häst stå hos tränaren i par månader och eftersom vi ha faktiskt 2 månaders uppsägning så blev de lite diskutioner angående detta när hon skulle lämna i väg hästen hon trodde de var bara att flytta hästen och ändå ha sin plats kvar och betala en symbolisk summa... Ska inte snacka skit utan måste dra hela histioren för att man ska förstå vad de är jag stör mig på hos denna "tränare" I af så ville vi ha full betalning p.g.a man måste säga upp sin plats om man ska flytta hästen för om alla våra inhyrningar får för sig att lämna hästen på träning så står vi här med massor av uppbokat hö mm.mm och tomma boxar som man inte kan hyra ut för de är faktiskt en del som vill hyra in här som stå på kö så inga problem att fylla upp och då tappa vi ju en massa hyres pengar i så kallad onödan... Ni kan tycka detta är sniket men de står i kontrakten så alla vet ju vad du skriver under så de är lika för alla! Inte så många som väljer att lämna i väg hästen på träning heller men som sagt lika för alla...

I alla fulla fall så hade väl tränaren och hon kommit undefund att  hon skulle få låna hans gamla tävlings häst antar jag som i år är 27 år alltså 28 år nästa år som är dock slut snart,för att komma i gång med ridningen på en lugn & trygg häst och för fylla ut stallplatsen för hon liks fick betala ändå! Ok jag reagera på att han ens låna ut en häst som är 27 år gammal att den ens kan behöva flytta tillfälligt på nytt ställe med nytt foder,ny hag kompis med allt som innebär en flytt för en häst å då sen en som är så pass gammal som sagt tänk vad de ska slita på en sån stackare...


Hon kom med han i kväll och hade ställt in honom i boxen och kom in å sa han är dels krubbitare men biter inte med remmen på sig och han skulle INTE ha täcke på sig utan hur de än regna och kallt de var ska han vara utan täcke tydligen enligt tränaren... Ok tänkte jag vem är så dum att man låter en gammal häst med dålig cirkulation i kroppen stå ute och bli kall när de är enkelt att ta på ett täcke förstår inte varför man väljer de för de är bara så en häst som står och fryser lägger inte på sig nått överhull i den åldern de förstår ju vem som helst...Rynkar på näsan

Jaja tänkte jag får väl se han sen i kväll när resten av hästarna ska in och jag fick en smärre chock då jag såg honom!

Han är så mager att de gör ont i hjärtat att man ens låter en häst vara kvar på jordelivet å ska behöva sluta sina dagar att se så där ut... Han ha inga muskler bara skinn och ben,ryggen står rätt upp och hans kors sticker upp bak på ryggen...Dom som minns Hejje som jag rädda så är de inte långt i från kan jag säga som denna kille ser ut! Förvånad

Och denna häst lånar man ut för nån ska rida runt på honom?!?! När man pratiskt taget sitter direkt på hans ryggrad för de finns inga muskler bara ben som sticker upp! Jag blir så förbannad att jag koka vad ha denna häst gjort för att förtjäna detta behandlande? Ja de är rent tragiskt att se säkert var han en fin tävlingshäst i sina glans dagar men attt behöva stå och förfälla så här och ska vara en så kallad ridhäst i denna ålder... De finns fint musklade hästar även om de är gamla ha sett Zorro som pernilla har han är otroligt fin för att vara över 22 år,han är full i liv å är ändå ett varmblod och de brukar bli som gamla fortare än tex nordisar men som sagt han är en välbervarad man mot för denna stackare...Rynkar på näsan


Ja hur jag ska kunna se denna häst bli riden de kommer jag då dö inombords och jag kommer säga åt henne att hon verkligen inte ens ska tänka tanken att ens lägga en sadel på hans rygg de kan jag lova!

Ja jag förstår som sagt inte hur de tänker vissa människor...


 
 
Ingen bild

Yster

22 november 2009 23:27

Ja låter verkligen bedrövligt :O ( Fy fan sådana människor finns..låt häst stackarna får njuta av sin pension och få må gott.. Har folk ingen hjärna!!!!
På dom bara Syster...Kramiz

 
sofia-Stall Neshime

sofia-Stall Neshime

23 november 2009 06:53

Ibland förvånas man hur folk tänker och man blir bara lessen och bedrövad. Man TROR ju att hästens välbefinnande går i första rummet men så är det inte alla gånger. Trist!

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sanna

23 november 2009 21:52

Såg han idag... stackaren. man tycker verkligen synd om han.

 
Malin

Malin

23 november 2009 23:20

Måste bara få skriva jag oxå. Jag hyr in min pålle hos Linda, det står tydligt i kontraktet att det är 3 månaders uppsägning av platsen. Kan dra en paralell, skulle man begära av hyresvärden man hyr sin lägenhet av att strunta i uppsägningstiden? Be att få betala en symbolisk summa och bara flytta ut direkt. Inte alls fel av er att stå på er!!!

Sen, hur kan tränaren låna ut en häst i ett sånt skick och sen hur han människan ta imot en sånn häst???? Fattar inte alls. En annan sak som jag reagerar på är ju hur man vågar lämna sin egen häst till en tränare som sköter sina egna hästar på det sättet.

Här hemma gick det en gammal och MKT mager shetti som fick självdö ute i hagen, han såg ut precis som den bild jag fick nu när jag läste din förklaring av denna häst. Jag försökte få reda på vem som ägde den så jag skulle kunna försöka påverka. Hamnade dock i en återvändsgränd, pappa visste vems det var men man ska ju tydligen låta alla sköta sitt. Jag skulle drivit på mer men men...

Ge "Grodan" en klapp från mig. =)
Ha de gott

http://www.minridtravare.zoomin.se

 
Ingen bild

Linda Calissendorff

24 november 2009 00:44

Tack Malin för ditt inlägg!
Ja de är en svår situation som sagt för jag kan faktiskt åka dit om nån kommer på gården och anmäler mig för jag ha en häst i sånt dåligt skick som jag tagit i mot på min gård... De är ju anmälning plikt på sånt när de gäller djur de vet jag ju men man vill inte bli ovänner med folk heller för man vill ju nånstans tro att folk ska veta bättre än flytta en sån gammal häst i de skicket... :0(
Men ska prata med hon som kom dragandes med honom om hon hur länge hon tänkt ha han här annars får hon flytta hem han i så fall.... Stackars häst de är han de är mest synd om i detta läge men han äter som en galning så hoppas han fått i sig för lite mat där uppe i så fall han gick med unghästar så kanske de ströjt bort han från maten vad vet man... :0/
Allt bra med stora Grodis han härjar för fullt med mina grabbar! =)

 
Ingen bild

Micke

24 november 2009 17:38

Hej Linda.Jag tycker du helt enkelt ska sätta stopp för att nån rider på den hästen,och även skicka in en anmälan.Det är ju faktiskt som så att Hästar inte kan föra sin egen talan och då måste vi föra deras talan helt enkelt.

Stå på dig Linda........Vi är på din sida !!!

 
Ingen bild

Linda C

24 november 2009 18:40

Du är så klok för att vara karl Micke! *ler* Mycket bra sagt om att nån måste föra häst stackarns talan oxå! Men tyvärr är de så i Sverige är de fruktansvärt dålig uppkollning på hur alla djur igentligen har de i stallar & ladugårdar...Många som säkert svälter & dör av andra plågor som vi inte ha nån aning om utan de som jobbar på länstyrelsen borde göra mer koll hos djurägare för att försäkra att de ha de bra & sköts som de ska göras...
Ska vara hårdare straff vid misskötsel av djur,ska vara fett med böter & de ska aldrig få äga nått djur i framtiden! Jag hade önskat att man behandla dom som de behandlat sitt djur de skulle nog öppna ögonen på en del idioter... Säger bara de som kan misshandla djur eller missköta dom på andra vis de är fan inte riktiga i huvudet och kan nog göra barn eller andra människor illa för de saknas en spärr på sånna att kunna göra så mot en oskyldigt djur som är i människans makt...Som inte kräver mer än kärlek och mat,vatten å omvårdand de är ju totalt utlämnade åt oss! :0(
Jag hade aldrig klarat att jobba med sånt jag hade nog slagit i hjäl den som gjort de,så tur man jobba med snälla pensionärer ;0)

 
Ingen bild

Johanna

25 november 2009 17:59

Det är inget snack om att ni ska ha betalt för platsen. Så är det på alla ställen och det är så av en anledning, inte bara för att man är "sniken". Det är som sagt hö och strö som köpts in mm mm.
Så det är bara att stå på er ni ska inte bedriva någon välgörenhet. Du har rätt i att du kan åka dit på att ha en vanvårdad häst i stallet, för det är du som har ansvar i slutändan att hästarna på din gård mår bra. Jag har nämligen anmält en hästägare för vanvård (som svalt sina hästar) och de stod på en annans gård och han som ägde gården fick en FET varning fastän han inte ägde hästarna. Dessutom ska du ju orka se den stackarn och om du ska mata upp den blir det ju en massa mer foderkostnad för dig.
En nyfiken fråga om hästen som är iväg skickad... Är det en ridhäst? Vet jag vem den hästen är? Stod den där på "min" tid?

 
Ingen bild

Johanna

26 november 2009 09:27

Å NEJ! Jag förstod det... Hon kan skicka hit henne istället. Jag har plats över!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards