Stall Ardbeg

Alla inlägg under januari 2010

Av Linda Calissendorff - 23 januari 2010 01:20

Hur många hästar kan gå på travgalan mitt bland folk och vara så cool?! Finns bara 1 och de är kungen av kallblod Järvsöfaks!   

Han har oxå fått göra en avgutning av hans hov i brons,snacka om denna häst är populär bland sveriges befolkning! Å han älskar att stå i centrum de ser man, han är en äkta stjärna denna snygga häst! Man får rysningar & ståpäls....   








Världsrekordet 2005! Tiden 17,9   






Av Linda Calissendorff - 23 januari 2010 00:22

Go Bananas! Jag bara älskar de uttrycket!   

Så de är mitt favvo utryck just nu (snacka om fjortis I know)   


I kväll har jag sett Lets Dance som är ett av mina favorit program nu när IDOL är slut... Snacka om att folk är dukiga på dansa på så kort tid de får lära in sig en ny låt!   

Jag bara älskar Tony Erwings kommentarer när han ser en snygg karl rumpa! Å jag skulle vilja ha en "bög" kompis i bland så man kan sitta på stan och spana in snygga killar tillsammans...   Så finns de nån där ute så är jag frivillig *skratta*

I årets säsong är de så många som är hyfsade så de är svårt att ha en favvo men EMD Mattias är ju inte helt fel ögon godis om jag säger så... Han med smör på!   


I dag tog jag mej för att rida spanjoren och de är ju snart 2 månader jag red han,ha väl ridit nångång i mellanåt men de ha varit lugnt p.g.a man hållit i gång Kristallen och Wilmer samtidig... Ha inte mer ork än så men nu är de skärpning igen om man ska ta sig nånstans... Han är ju för fantastisk stått så länge och de är bara sätta sig upp och  fortsätta där man avslutade,ska bara inte fungera så men med en PRE är de så underbart! Han var laddad från början kändes som han skulle sprängas av energier men när jag kom upp var han som smör i solsken så lätt och fin i handen och lyssnade ivrigt på vad jag ville han skulle göra!

Just Love this horse!     


Nu ska jag hoppa i kvalsterlådan och krama min kudde å drömma söta drömmar...    




Av Linda Calissendorff - 22 januari 2010 16:51

Sån här jycke ska jag köpa nångång i mitt liv! Så jäkla fina och de är jätte lika en dansk/svensk och JR terrier men med milt psyke!

Ha sett en på solänget och sen har Malin (Grodan) en oxå som jag sett och de är så berårande söt så man blir alldelens till sig!




 



Av Linda Calissendorff - 22 januari 2010 13:49

I dag så hittade jag min älskade pulsklocka!   

Jag åkte faktiskt hem på lunchen för att leta i dagsljuset i hagen för jag såg de började snöa så jag fick panik... Hitta den inte ihagen fast jag sökte som en galning! Till slut så kändes de som den måste vara inne istallet eller om den på nått vis hade ramlat ur fickan då jag mockade att den var på dynghögen då skulle de typ vara kört att hitta den...  

Men så fick jag för mig att kolla inne vid Donnas box för jag minns jag gav henne lusern å mycket riktigt under ett täcke låg den på en fodertunna! Kan säga jag minns inte jag lagt den där men är mest bara glad att den är tillbaka så man slipper köpa en ny klocka!   

 

I morron blir de intervall körning med Kristallen och motion runda med Wilmer ska börja utöka rundan lite mer nu för han trava lätt 7-8 km så tänkte upp i mot en mil innan jag börjar med lite mer fart! Jag gör ju redan nu några repor under körningen och han svarar fint på tömmen sen när de går som bäst sakta jag ner honom så han blir framåt på bettet!   

 

Nu ska jag fundera vad vi ska äta i dag till middag...Allt lika svårt önskar man slapp detta skiiiiiiit göra!   

Av Linda Calissendorff - 21 januari 2010 22:06

Alltså ingen kan ha mer otur än jag när de gäller tappskor å annat skit som händer en... Ha som sagt min hovis på semster och ha haft en annan inlånad å på 3 veckor har jag haft 6 tappskor på 2 av hästarna...  Han skodde om Wilmer för 2 gr inom loppet av 2 veckor och nu kom han in med en framsko borta igen! Tror ni jag bli less?!!? Inte nog på de så hade jag stoppat in pulsmätaren i skoteroverallen för jag skulle ju bara ut och köra men så skulle jag leta skon i hagen så jag kunde sätta dit den själv men den fanns inte att hitta trots vi var 4 st som letade!   

Sen drog jag bort den andra framskon så jag kunde köra Wilmer för ska jag låta han stå mellan alla tappskor så blir de inget tränat på denna månad.. I af när vi skulle ut och jag skulle sätta igång pulsklockan så fanns den inte i min ficka!    Så den måste ha åkt ur när jag leta skon så jag har gått i den förbannade hagen i snart flera timmar utan att hitta den,ingen häst hade sprungit omkring heller så den ska ju ligga ovanpå snön tycker man men ICKE! Så nu är man 5000kr fattigare för de var en sån där trådlös variant och jag kan säga jag kan inte köra utan den för jag är så van att titta hur de ligger i puls mm.mm så blir bara att köpa en ny om jag inte hittar den...I morron jobbar jag dagtid så de är mörkt igen när jag kommer hem så de känns lagomt kul att vänta tills på lördag då lär man hitta den sönder trampad eller nått annat kul! Fy faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan vad less jag är!!

Var man inte trött innan så tog detta rekordet de kan jag lova!

Jag tror jag går å skjuter mig själv...   


Kanske ska man utlova en belöning till den som hittar den...

Av Linda Calissendorff - 21 januari 2010 14:00


Fatta inte varför jag inte kan få känna man har massor av energi för?! Orkar inte ta tag i nått de känns som de är slut efter man gjort stallet och tränat 1 häst... Hur orkar de som är proffstränare i ur & skur träna flera hästar å ändå ha energi kvar? För mig är de en gåta... Ha börjat ta lite blutsaft varje dag som är de vidrigaste jag smakat på länge *urk* Men hoppas de ska ge nån effekt på energin för jag ska erkänna är väl ingen fena att äta massor av frukt och grönsaker så kanske detta är ett bra alternativ vi får se efter några dagar om jag märker nån skillnad!   


I dag fick Grodan komma ut i en sjukhage efter operationen i tisdags och han var överlycklig kan jag säga att få se Wilmer &

El Niño man såg de hade saknat varandra!    Fick se de lösa benbitar han hade i leden å de var jätte stora i samma klass som med Linda-Lis sto (steppan) de var 4 bitar som de tagit bort och man förstår de måste ha känts då de rörde sig i leden... Skönt de är nu borta och han kommer bli återställd i sin has!     

Hoppas han sköter sig i sin sjukhage nu så han inte hittar på n massa bus.... Ha en 1,5 åring i sån liten hage i 6 veckor de kommer bli nått när man ska ta ut honom på 15 min promenader om nån vecka så tro jag håller mig på ridplan så man inte tappar honom efter vägen!  


Nu ska jag dra fram snabel draken å avlägsna lite eller MYCKET damm... Men hellre lite skit i hörnen än rent helvete! *skratta*  




Av Linda Calissendorff - 20 januari 2010 15:15

Ha nyss kommit in från ett intervall pass på mon med kristallen och nu börjar jag se likheter som hon var i höstas!    

Så ni hade rätt ni som trodde hon skulle trava till sig för de ha hon nu gjort som sagt!   

Hon kändes kalas fin hon var pigg på bettet och kämpa fast man såg mjölksyran tog vid,så i dag är matte glad igen! Jag körde bara 4 st i dag med visst hade hon orkat konditionsmässigt men jag tänker på musklerna måste hinna vänja sig oxå så hon inte drar på sig nån muskelbristning de vill jag inte... Jag mätte i dag att de blir rätt långa intervaller på 800 meter och de är ju bra för då får hon ligga på gränsen till mjölksyran en bra bit i stället så man inte bara sluta köra runt 200 i puls för de ger ju inte så mycket då!   

Jag har fått för mig hon ör en rätt högpulsad häst för hon är inte direkt berörd när man avslutat intervallen så får kolla hur hon ligger till i provloppen framöver för nu ha jag bara gissat mig till att hon bör ligga på 200 i puls men de får vi se om jag hade rätt eller fel...

Som fortast gick de 1,40 i max hastighet så de är ju rätt ok efter omständigheterna!   


Nu ska jag byta kläder å fara till jobbet!  Cio!


Av Linda Calissendorff - 20 januari 2010 11:44

Har kommit fram de är så roligt att träna unghästar men de är oxå jäkligt svårt att veta när man gör rätt för den individ man tränar...

Jag är nog den försiktiga typen eftersom jag ha varit ridtjej i så många år och då känns de så fel att sitta och trava en häst som Wilmer som är 1,5år i snart upp i mot en mil!   

Jag vet ju att de måste börja tidigt eftersom de ska hålla för framtida träning/tävling så de är ju nått man måste göra,men frågan är hur man gör de så man inte "förstör" mer än vad de gör nytta?Är man för mesig som jag tyvärr kan vara så kanske man aldrig kommer ut på banan och kör man på för hårt kanske du ha en avläggare när mjölksyran träder in för den ha blivit rädd för den "trötta" känslan... De känns som de är så lite som gör de andra men jag är då hellre lite försikigt som sagt än träna för tufft för får du en som blir rädd mjöksyran så är de svårt att komma över de med den hästen då kommer de bara lägga ner att ta i...

Hur ha ni gjort med era blivande travhästar vore roligt om några hade lite tips hur ni gjort som funkar just för den hästen?

 

Jag känner en som ska snart börja dra däck med sin 1,5 åring och jag drog öronen mot mig direkt för jag tycker en sån unghäst ska inte dra tung för deras kropp växer ju mest hela tiden och tror de gör mer skada än nytta att drög träna en så ung individ...

Sen vet jag oxå att han travar redan i rätt långa backar med sin unghäst och de känns inte OK för mig att göra samma sak där de är inte redo för sånt jobb allra helst inte ett kalblod som är så sent utvecklade i kroppen... Som 3 åring skulle jag kunna köra lite lätt i backen då tror jag de ha kommit över den värsta växfasen!

När man kör i backe så tror jag oxå de kortar av baksteget för de kan ju inte ta lika långt steg som när de trava på rak väg,helt omöjligt å de vill man ju inte heller att de ska korta steget som unghäst man  vill ju de ska få så långt vägvinnande steg som möjligt! Eller är jag ute och cykla med mina tankar & ideer?   

Jag använder oftas alltid pulsmätare på Wilmer och i motions joggen ligger han mellan 140-150 i puls och de känns som ett bra mått att han tränar under rätt "fart" för de ska ge han nått i konditions träning. När vi körde i måndags så hade de kommit lite snö på vägarna och jag såg han kämpa på lite extra och såg även han pulsade upp mot 160-165 och då se man vad mycket underlaget gör och han var mer trött när han kom hem så visst han dog inte av de, men bra man vet att de är jobbigt för dom så man inte sitter å manar på dom i onödan för då är han lite lat utan de var jobbigt att trava.   

Vi kör ju i kuperat område här hemma och jag vet Karlsson på änget kör aldrig sina hästar i backar utan de får oftas träna på "slättan"  för de vill som jag ha hållbara individer som ska hålla i många år än att ha en som är helt slut i sina ben och kropp vid 5-6 års ålder,tycker de ha visat de fått fram fina kallblod så de kan ju inte vara helt fel ute med sin filosofi   

 

Så kom igen nu vill jag veta hur gör ni/eller hur ha ni gjort med era små "bebisar"?

 

 


 

 

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards