Stall Ardbeg

Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Linda Calissendorff - 4 februari 2010 16:11

I går efter jag och sanna kört på mon med Wilmer & rayo så skulle vi sela av så kom Sandra ut med Kristallen för att träna på ridplanen. När de skulle gå förbi vagnarna så stötte Kristallen till ena lyse på vagnen så hon fick panik och hoppade rakt in i en snödriva och Sandra gjorde verkligen allt för att hålla henne kvar men hon är ju stor & stark så de var ohållbart att hålla fast henne,jag är glad sandra släppte så de inte hade hänt nått med Sandra de är väldigt lätt att bli trampad på eller sparkad fast hästen inte gjort de med vilje! Hur som haver så sprang hon i vild panik in till Tardees hage raserade hela hans hage och fastnade i tråden (Tack å lov stod han kvar så han fick vi in omgående) sen kom hon tillbaka med tråden fast runt fram och bakben och när hon passerade vagnarna igen så small de till och ena vagnen kastades upp i luften av kraften och hon blev inte mindre rädd då utan kuta ner i sin hage med tråden efter sig....    

Hon gjorde några repor i hagen tills hon stanna till uppe så jag kunde ta fast henne och ta lös henne från tråden *phu*

Hade man reagera snabbare så hade man kanske hunnit flytta vagnarna men de gick på några sekunder så var hon ju tillbaka igen så man hann liksom inte med för jag tänkte i stundens hetta på kolla så Grodan inte kom lös ur sin hage...


Såg redan då jag tog lös tråden att de var ett fult sår på framsidan smalbenet och de rann blod så när vi kom in med henne så förstod jag att såret uppkommit då hon välta vagnen då skar hon upp sig på en jädrigt dum grej som sitter vid däcket på vagnen som sticker ut ett litet rör som ska skydda däcket...

De var ett 10cm långt öppet sår som gick strax under framknät så de såg först ut som att de var bara huden som var lös men jag ringde direkt vetrinären som hade jour och hade så tur att de var en jätte duktig tjej som sytt många hästar som gjort sig illa så hon gjorde ett TOPPEN fint jobb! Hon sa de när hon kolla djupet på såret att hade de tagit nån millimeter till så hade knäleden skurits av...     Hon har väldigt stor infektionsrisk i leden nu så måste hålla noga koll med tempen och om hon blir de minsta halt så måste hon in på kliniken omgående! Var nervös i morse då jag skulle kolla hur de såg ut men de var fint och inte svullet så än så länge är de lugnt men hon sa de att vi måste ta en dag i taget och inte ropa hej än förrän de är läckt och de ser bra ut... Så håll tummarna för oss att de ska gå bra!   

Så nu blir de bara att vila inne för henne för hon måste stå stilla så de inte spricker upp i såret igen så man vill inte risker att ha henne ute förrän den värsta tiden är förbi!

Hon trodde de skulle vara minst 3-4 månader innan jag kunde snabbjobba igen men när jag prata med Ranhild på kliniken så sa hon att de borde gå bra att köra i gång när de är färdigt läckt och de är en fint ärr kvar så hoppas vi inte tappa så mycket tid nu träningsmässigt för jag hade tänkt börja banjobba henne nu hon kändes redo för de! Men just nu är jag bara glad att de gick så bra som de ändå gjorde men som sagt en olyckas händer så lätt och detta är första gången jag råkar ut för en sån sårskada så nu kan man lägga de till sina erfarenheter! 

Inte nått ont som inte för nått gott med sig eller hur var de som...    

Tack till Sanna,Sandra,Vicky och Marie för all hjälp i går kändes bra att ha er där som stöd i min förvirring!   

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards