Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 22 februari 2010

Wilmer på klicker kurs!

Av Linda Calissendorff - 22 februari 2010 13:42

Var i väg som sagt på klicker kurs som ni kanske märker av föregånde inlägg!  


Ha fått en helt annan insikt av att träna häst,hur många olika signaler vi faktiskt sänder ut med hästarna i den dagliga hanteringen så väl som ridningen... Så de ha varit en ögon öppnare verkligen!

Så nu ska jag prova att ha den även uppsuttet på Orujo för att lära han galopp fattningarna som ska bli klockrena och även öppnor,slutor ja du bestämmer själv vad du vill att din häst lära sig som sagt! Men uppsuttet kräver de ju väldigt mycket på ryttaren att man sitter rätt och ger alla förutsättningar för hästen att få till tex en bra öppna så man kan liksom inte bara klicka hur som helst!   

Men jag ska helt klart prova som sagt! Man ger som sagt belöning för de som hästen utför rätt och man får då en positiv och glad häst som vet när de gör RÄTT!


Min lilla Wilmer som faktiskt jag ha mätt måste ha mätt fel han är närmare 1,50!   

Ja i af så började vi med en target stick som de heter de var ett enkelt verktyg ett rött plast lock som jag fäste på en pinne så varje gång han nosa på den så klicka man å  han är så skarp som tränaren sa i sinnet så han fatta på en gång så jag hann inte ens med förrän han satte nosen på locket!*ler*

Sen börjar man förlytta targeten uppåt,neråt åtsidan för att se att han följe med targeten å de fixa han galant! Sen så börja man backa å då skulle han foccusera på "locket" å inte gå efter mig för att man ska kunna använda den sen vid tex lastning mm,mm så enkelt om man tänker efter!  

Man körde max 5 min sen fick hästen en paus så den behåller koncentrationen å de märkets på Wilmer att han bara ville mer å mer han stod å vänta tills jag kom igen för att börja träna! (visst kan vara godiset oxå men de plockar man bort sen när de är ordentligt befäst så då ha man kvitto på att de är den positiva belöningen de är ute efter)


Jag valde att andra dagen tömmköra med lång tygel inte många som är utbildad i sverige på detta men MOA tjejen som tränade oss var de så då börjar man först att stå brevid hästen bakom bogen de var viktigt att hålla positionen där! Sen sa man FRAMÅT och sen kunde man smacka till när han tog ansats att gå framåt klicka man sen godis! Sen ökar man på att han ska gå länge å längre innan nästa klick sen fortsätter  man med att lära dom bakåt,höger,vänster sen så kan man börja skola sin häst från marken! Var ett roligt sätt att arbeta på så de ska jag börja med   EL niño helt klart!    De är fantastiskt vad snabb tänka hästar är! De var verkligen roligt att se helt otränade hästar som aldrig hört en klicker fatta nästan med en gång vad man var ute efter som de skulle göra å vilken uppmärksamhet man fick total koncentration som sagt å att de får lära sig tänka själv! Väldigt intressant!


Så jag ha inte bara en snygg kille utan en väldigt snabb tänkt oxå så de var lite förundrad vilket focus han hade min fina Wilmer för att vara så ung! Han fick göra ett rätt svårt test på slutet av dag 1 då tog de en stol och ställde en bra bit bort med target sticken på stolen för att se om han förstod han skulle gå dig och ta på den å komma tillbaka för hämta godis! Han fixa de efter 3 gr då gick han dit nosa jag klicka å han kom för hämta godisen!   

Så de var en konon kurs och jag rekomendera att gå på en sån för jag är sugen att ta upp dessa tjejer hit framöver för de ha bred kunskap som med att skola travhästar,akademsikt,klicker träning,sen ha de massor av år och träning på sina egna!

Gå gärna in på deras hemsida: www.gryning.nu och kika runt!


Jag testa för kul på Orjo & Kristallen sen på kvällen och de svara på en gång med traget sticken och allra helt kristallen hon var verkligen snabb så henne ska jag jobba vidare med helt klart!   


Så börja jobba era hästar några minuter varje dag de är verkligen givande och inspirerande jag lovar!


Denna snygga kille blev alla förälskad i! Jennys lilla Shettis/welsh hingst på 1,5 år!   


 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Helena

22 februari 2010 14:05

Om du tar upp dom så är jag alla gånger med! det är 3 till i mitt stall som också vill vara med. Så då har du 4 st :) Helena

 
sofia

sofia

22 februari 2010 14:19

Spännande kurs du varit på:) Ja det är aldrig fel att lära sig & sin häst nya saker!

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Susanne

22 februari 2010 15:10

Kul att det var en bra kurs. Synd att vi inte kom iväg men om det blir nån kurs här så är jag med. Sandra ska få visa mig lite.

 
Ingen bild

Madde

22 februari 2010 15:51

Jag är gärna med =)

 
linda-li

linda-li

23 februari 2010 07:20

Dom var ju mycket sugna på att komma upp och hålla fler kurser i Norrland, även i Ö-vik.

http://linda-li.bloggagratis.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

23 februari 2010 08:02

Ja de sa de var så trevligt folk här uppe så de kommer gärna igen! =) Men känns som man väntar tills de är varmare ute....

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Iselin

Iselin

24 februari 2010 21:41

vad spännande det låter.. surfade inn på deras sida, och vidare till Ellen Ofstad sin sida... känner direkt att detta kunde jag tänkt mig att lärt något om.. får pröva följa med på deras hemsida, hon ena bor ju bara en timmes tid från mig i Sunne, så kanske man kan få vara med på något kurs.. Såg du hade mätt Wilmer, jag mätte Utängens Frigge till 150 prick. har inte mätt stoet ennu, var lite andra saker på g här, men återkommer med det. Hon är mindre enn honom, men blir inte liten hon heller. Tror några kan växa mycker som ung, senn stoppar upp lite, senn så finns nog de som växer lite till att börja med, men som skyter fart efterhand, till ex när de börjar tränas. Jag gillar lite storlek på hästarna.. Tangen Scott är till ex 159 cm, mens till ex Atom Vinter är 149... Så det är nog inte storleken det kommer ann på.. ;) Men saknar kort på Wilmer.. ;)

http://www.lundfrigg.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

24 februari 2010 22:42

Iselin: Jag lovar att ta kort på honom i alla vinklar till helgen när de inte är så kallt! ;0))
De ska bli spännande att se hur de växer som våra små troll! Håller med dig jag ha gärna en stor nordis oxå bara den är lätt i modellen! ;0)
Vilka krav man har! *ler*

Helt klart ska du gå kurs de var verkligen skit kul,wilmer är så sugen att träna så fort han ser mig!

http://www.stallcalissendorff.dinstudio.se

 
Petra

Petra

28 februari 2010 23:23

Jag har tränat riddarspel för Moa och jag & Katla är med på flertalet bilder på den hemsidan du nämner :)

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards