Stall Ardbeg

Alla inlägg den 7 mars 2010

Av Linda Calissendorff - 7 mars 2010 20:06

Läste en intressant artikel på Stall Bredbyn nyss om hur man optimalt ska värma inför ett travlopp där hästen ska prestera på max så man inte ha värmt för mycket/för lite.

De där ha jag haft ångest över massor av gånger för de är j så vikigt att hästen ha en ärlig chans att kunna prestera på topp så de är en hårfin gräns om man nu inte känner sin häst väldigt väl inför lopp!


Jag tycker de finns för lite tid mellan loppen att hinna värma som jag skulle vilja men de är ju olika på banorna oxå hur man man gå tillväga som...Helst hade jag vilja kunna skritta och trava fram hästen alldelens innan kusken ska hoppa upp å defilera och göra några provstarter men man är ju orolig man ska missa att hinna dit i tid så man ha ju ofta väntat inne i stallet på gången!

Jag gillar Danneros bana för där kan man värma upp på deras rakbana som är alldelens intill banan så de är perfekt för att kunna göra som jag vill men på solänget går de inte för bilarna kör ju över våran rakbana för komma in till pubikplats...Lite dumt gjort tycker jag men de går ju inte lösas på annat vis heller...   Så vi kan endast värma på ca 150 meter på våran rakbana visst går de men de är ju halv tjatigt att springa runt på så liten yta å man är ju en bit från stallarna med... Umeå ha jag aldrig varit ut på nån slinga så där kan jag inte säga så mycket om men tror de är nån väg man ska över för att komma dit så man får väl kolla upp de innan man ska upp för nån start framöver!   


De tog även upp att de hästens muskler hinner oftas kallna om man värmer 1 timme innan loppet så de var inte de optimala heller så därför jag skulle vilja traska runt ute tills de är dags att fara ut på banan! Sen är de lite läskigt att värma inne på banan de kommer ekipage från höger å vänster så man sitter på helspänd för att inte vara i vägen för nån, men de är ändå en mäktig känsla man känner sig som Stig H bakom hästen när man kika ut över publiken! *skratta*   


Vetrinär 

Leif Stilling menar att det är extra viktigt för kallblod att uppvärmningen inte blir för hård.

- De har större andel av den typ muskelfibrer som bara kan utföra arbete med syre. Det betyder att kalllblod generellt sett inte har lika bra förmåga som varmbloden att arbeta anaerobt, d v s utan syre till musklerna, menar Stilling. Därför är en hård uppvärmning särskilt olämpligt för en kallblodshäst.


De var intressant att veta inför framtiden de hade jag ingen aning om hade ni?   


Over and out! =)



Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards