Stall Ardbeg

Alla inlägg under april 2010

Av Linda Calissendorff - 9 april 2010 22:36

Vilken röst på en 14 åring! Ska bli roligt att se henne göra fler framträdanden med lite mer fart i! =)


Här kommer en till jag hitta på nätet!


Av Linda Calissendorff - 9 april 2010 22:31

Gillade även denna kille trots inte min musik stil men han var charmig och rätt sööööööt! Å Bert med som brukar vara så kaxig till å med grät 2 gr i kväll! ;0)



Av Linda Calissendorff - 9 april 2010 21:48


Men tyvärr gäller detta då inte mig...

Hade frågat Linda-Li snällt i går om hon kunde passa Edwin på solänget medans jag kunde köra ett banjobba med kristallen innan de stängde banan kl 1530!

Kom dit runt 14 tiden i hopp att den skulle vara ny sladdad inför helgen så vi skulle få något så bra underlag att träna på.... Tror ni de gick?!

Så fort jag var klar att fara ut med henne så säger Mattias att de kommer en lastbil och far in på banan med en traktor i hasorna... Så de börjar att strö ut mer matrial som är ju bra ,men kanske inte medans banan är öppen?!

Kunde de inte väntat till efter kl 1530 så de som åkt in i hopp att får köra kunde göra de å de kunde ju ha skrivit ut de på hemsidan den kollade jag innan jag for så man inte skulle få fler överraskningar men de fick man ändå tydligen!   


Så blev att fara på rakbanan som inte var direkt nysladdad heller så fick kryssa mellan vattenpölar å stenar hon kändes så JÄKLA fin hon låg på lagomt och ett tag så susade hon upp i 1,30s fart utan att de kändes gå så fort så man fick sitta å bromsa henne sen för ingen hit att köra så fort på tungt underlag... Men hann bara köra 4 st så märkte jag att en framsko var borta... hon halkade till där de var som blötast på återhämtningsvägen så där hittade Linda-Li den liggades rejält upp böjd! *morr*

Så nog är de härligt man åker in 3 gånger på raken å kan inte få till ett endaste banjobb... Så jävla less!

Men såg att den 19 april kl 18 så är de de B tränar möte på solänget så bara gå dit ni som vill ta upp nått,kan jag ska jag dit helt klart!


I går var vi in med lilla Wilmer men fick avbryta för när han skulle trava upp i tempo så börjar han skutta med V bak som han fått en spark på för nån vecka sen... Han är inte svullen längre men har ett sår om de är de som stör honom eller är de som jag först hade misstänkt att de kan vara en spricka eller fraktur på griffelbenet!

Men jag hade tur att Ragnhild var kvar på klinken så gick dit å frågade snällt om hon kunde känna igenom honom där å kolla läget men hon klämde länge å sa att hon tyckte han mest var tryck öm på såret men till 80% trodde hon inte de var en fraktur men hon knde ju inte säga helt säkert utan att röntga honom...

Hon hade inte tid med de nu så fick återkomma på torsdag i så fall! Å känner jag mig rätt så måste jag veta att de är OK för minns Rasken hade en fraktur på 2 ställen på griffelbenet utan de märktes han var halt eller nån svullnad kan ha varit gammal skada men de upptäcktes när vi skulle fri röntga honom så han fick vi operera å efter de travade han kanon fint!

Så känns så dumt att chansa om man är osäker för de är inte värt att sitta å köra å få en häst som blir rädd att trava fortare...


Hon trodde de var för han växer så ojämt bak å fram å visst de senaste 5 veckorna ha han varit rent bedrövigt när man sitter å kör i 3 min tempo,men jag ha svårt att acceptera de ska bara sitta i de är ju inte direkt nån fart att snacka om...

Får se om jag tar med honom in när de är provlopp i morron å testa bara köra några varv på banan å se om de är nån skillnad,är de inte de är de bara fara hem igen vi ska ju liks dit å titta på våran Rix Fm häst som ska provloppa!   


Annars så ha Orujo fått vila då ridplanen är rätt blöt å tråkig så inte roligt att klafsa runt i massa ler vatten... Men till veckan kommer värmen så de känns ju TOPPEN!   


Min plan nu nästa vecka är att FÖRHOPPNINGSVIS göra ett banjobb på tisdag, sen blir de ett banjobb till på torsdag veckan där på sen intervaller i mellan till provlopp den 27 april! Känns som ett vettigt upplägg om de funkar med att de går köra de är ju de som är den intressanta frågan men håll tummarna!   


Nu ska hästarna få komma in från regnet känns inge roligt att gåp ut å bli blöt......


Ciao!




Denna tjej var grym på talang i kväll! =)

















Av Linda Calissendorff - 7 april 2010 17:05

I går var jag in till solänget för att köra intervaller eller först å främst ett banjobb för att få henne trava lite längre jobb så hon ska få distansen i kroppen,men hur tror ni de gick?!

Inte alls för banan hade de inte rört sen i torsdags Fm innan de gick på påsklov för de var totalt sönder kört med massa hovar och hjulspår så de gick inte köra om man inte ville riskera hästens ben...  

For ut på rakbanan med väldigt lite hoppa att den var i ordning å de var den ju naturligtvis inte... Så fick kryssa mellan vattenpölar och alla jävla stor stenar som ligger där i början på rakbanan och sen i slutet... Så jäkla fantastiskt!!!!

Robban ringde till sekris å fick till svar -Ring till de som håller i de där med harvningen! Jaha å varför ska vi amatörer göra de??!!

Kan de inte göra de som sitter halva dagarna där uppe å de kanju inte ha röven full med tanke på de inte är några tävlingsdagar mellan november & till slutet på april så man funderar på vad gör de där uppe igentligen?


Sen så inte nog med de så sitter jag och försöker köra väldigt lugna intervaller i den mån de går för man vil lju inte riskera hästen ska få en hovfraktur bara för man måste försöka träna så man kan komma ut i ett provlopp innom en snar framtid!

Så kommer de  2 st ekipage ut med 3 års nordisar och ska köra intervaller å de är så fräck att de sitter å kör i mot min kör riktning på rakbanan för tydligen så dög inte de att köra på återhämtnings vägen! Höll fan på smälla av så hade min häst väjat för en vatten pöl hade de kunnat sluta väldigt illa i de farterna kan jag säga...

Att de ska få gå till på detta vis är ju rent av vansinne å på råga på allt så BETALAR vi för denna skit som erbjuds oss amatörer!

Att inte proffsen sätter ner fötterna å säger i från är för mig en gåta jag skulle ALDRIG ställa min häst där med tanke på vad de tränar på och skaderisken för de är dåligt med matrial som banan inte ska ha råd att lägga mer på heller för ekonomin?


Snacka om hamna i ett ekorrhjul som sagt vi ska betala så glatt över 2400 kr i månader så sen ska man inte kunna köra på banan från de kommer snö för då skottas de inte å håller efter eller de gör inte ens en isbana för de är ju de bästa att köra på vintern,nä då skiter man i att hålla efter utan då ska man tydlgen bara motions köra som vi så bra kan göra hemma utan de jag/vi utnyttjar är banan å rakbanan medans de är svårt att köra här hemma en period!

Så ca 6-7 månader av 12 möjliga så kan man inte köra på banan å ändå ska de håva in pengar från oss! Säger bara ett ord SKANDAL!!


Hörde i dag att de var en häst som trampat snett på en stor sten i lördags å trampa så illa att han fick en kraftig muskelbristning så han höll inte ens på komma in i stallet med häst stackaren!  

Å de var inte den enda ekipaget som fått skador utan de är fler oxå som råkat illa ut på grund av dessa förutsättningar som ges för 2400kr om året! De vill ha mera folk till banan å helst folk med bra hästar oxå så solänget får bättre resultat i listorna men då måste de fixat oxå för finns ingen som ställer dit en kanon bra tävlingshäst när de får veta hur de går till  där finns inte en sportmössa...


Så finns de nån här som läser min blogg en som kan formulera sig bra på papper så kan vi skriva vårat missnöje och sen fixar vi fram namnlistor så ska vi lämna in de på de så kallade B tränar mötet som en tjej nämnde de skulle ha snart... Tro vad jag vill men frågan är om de kommer bli så de kommer få så mycket skit att de kommer inte våga ha de där mötet!   


Hörde oxå att karlssons tog ner hästarna på Bergsåker för att göra snabbjobb när de liks ska ner å starta å vad säger de om våran bana som inte ens är kör duliga för tydligen är Umeås bana bra å de ha ju samma förutsättningar som oss på vintern å den ha de inte varit nått fel på för de ha vattnat sin bana å de kan vi tydligen inte göra för vissa inte vill de...Men vi över 100 amatörer måste väl ha NÅTT att säga till om eller? De tjänar ju en stor slant på oss när man betalar över 5000kr per år för att kunna ens få komma in på banan för att träna!


Kom igen nu så ska vi kämpa för våran rätt som betalade amatörer de är nog dyrt som de är ändå  med travhäst så nu räcker de vi ska få de vi betalar för i bra körvägar på banan & rakbanan!   


Av Linda Calissendorff - 5 april 2010 23:03

Läs här: http://www.vk.se/Article.jsp?article=341559

Av Linda Calissendorff - 4 april 2010 16:13

På Dannero i dag startade Åkre Lurifax (pappa åt Wilmer) som Filofax N.O och han vann i dag med 5 längder!!!!!

Så i sin rad som 3 åring har han på 3 starter 2st första platser och en 3;je placering! Så hoppas Lurifax avkommorna fortsätter så här då kommer han bli mera önskad i aveln kan jag lova!

Nu är de ju JOP som tränar & kör men ändå hästen är ju klart en talang som travar de tider han ha gjort i debuten!   


De GILLAR vi! =))

Av Linda Calissendorff - 4 april 2010 12:40

Ja nu ha man hunnit landa och tänka efter på gårdagens utflykt!

Jag tror tyvärr inte de ger mig så mycket som hingst ägare de kändes som de sa som i fjol att de var närmast hingsthållaren som var där faktiskt... tråkigt då i år hade de kostat på annosering mer än i fjol i bland annat häst focus!

Men de var fina hingstar de måste jag säga och jag fastnade mest själv för en Morgan hingst som de körde först med vagn och sen visade de upp han kunde hoppa och gå på en pressening som han sen fick på kroppen så de var lite roligt upplagt!

Nästa år om vi åker dvs så måste man nog visa Orujo först uppsuttet och se ev släppa lös honom i ridhuset så han får showa själv de var många som valde att göra så! Sen kom folket så sent så de var flera som kom och sa de hade missat Orujo så de var ingen fördel att vara som 2:a ekipage...  

Men de kom fram en journalist som skrev till häst focus som knäppa många kort på honom och hon sa hon gillade hans fina gångarter så de var roligt så nu hoppas vi på lite reklam i häst focus bättre reklam än så kan man ju inte få!   


Nu ska jag ut å rida min rena pärla på ridplanen men efter de så lär han bli rätt skitig men de är ju bara gilla läget nu när de är vår ute för fulla muggar!   


Ha en trevlig dag i solen!

Av Linda Calissendorff - 3 april 2010 16:48

 

 

 

 

 

 

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards