Stall Ardbeg

Alla inlägg den 22 augusti 2010

Av Linda Calissendorff - 22 augusti 2010 19:21

Detta är uppmärksammat av en kunnig häst karl!

Och de finns helt klart en viss poäng i de....


Nu när jag är tillbaka i Sverige har jag återupptagit mina resor till de kunder som vill att jag tittar på deras hästar. Just nu befinner jag mig i Umeå och har gjort hembesök i sammanlagt fem stallar och funnit samma problem på alla hästar: skoningen. I vanliga fall vill jag börja med att köra obekanta hästar för att kunna analysera dem, men här har det räckt med att titta på hovarna. Ägarna har fått visa upp hästarna för hand i skritt. Då ser man snabbt de rörelsestörningar som har sitt ursprung i felaktig skoning. Ofta har dessa hästar dessutom varit veterinärbehandlade för diverse krämpor, som jag anser uppkommit pga bristfällig skoning.

Felaktigheterna består mest av för långa tår och att hovplanet inte stämmer mot markplanet. Den ena sidan är högre än den andra och när hästen sätter ner en sådan hov i backen, blir isättningen sned, skon förskjuter sig, hoven växer snett och växer så snett att vi får en ”krum” hov. Den här sneda isättningen fortplantar sig lätt i hela kroppen och ger en falsk bild om vad som är grundorsaken till en del kryptiska skador. Skador som alltså är sekundära och inte behöver andra botemedel än att man justerar hoven.

Det här ser jag ideligen överallt i Sverige och det förvånar mig mycket att ingen veterinär har uppmärksammat att hästarna har sprungit på sig dessa krämpor pga den dåliga skoningen. En felaktig balansering som orsakat snedbelastningar och störningar i hästens rörelser.

Under dagarna i Umeå har vi, istället för att titta på, och försöka åtgärda de skador hästarna uppvisat, koncentrerat oss på att göra en så perfekt skoning som möjligt under rådande omständigheter. En skoning som syftar till en matematiskt riktig balans måste ske med så stor precision som möjligt och det otroliga inträffar, att man direkt kan se hur tacksamt hästarna uppskattar detta redan när de är nedverkade och innan de får sina nya beslag.

Det är alltså bristande kunskaper hos både tränare och veterinär som gör att många hästar behandlas för krämpor som egentligen har sin grund i felaktig skoning.



Av Linda Calissendorff - 22 augusti 2010 13:38

I går fick jag ett samtal att min gamla häst "Lillan" hade dött i hagen under sen natten....

Ingen som vet vad hon dog av jag hoppas de gick fort så hon inte låg och plågas i sin ensamhet i mörkret utan att de var typ nått som brast å de gick snabbt.

Hon blev bara 21 år ingen ålder på ett kallblod och jag hade önskat att jag hade haft henne kvar hos mig att jag inte var så sugen att skaffa travhäst för den hästen var verkligen nått speciellt.

Men jag trodde i mitt stilla sinne att hon som ville ha henne skulle verkligen motionera och ha henne som den underbart snälla fina ridhäst som hon var!

Men i stället så blev hon bara tjockare å tjockare och lite motion.

Jag var å hälsa på henne förra sommaren å den häst jag mig minnas var inte den samma,visst hon blev ompysslad men jag märkte att hennes gnista som alltid funnit i hennes ögon var som bortblåst,kvar så fanns den blick som titta på mig så man får skuldkänslor hon visade markant när hon var sur och besviken på mig...

Å de var den blicken jag fick tillbaka när jag vände för att gå stod hon långe å tittade efter mig,kan säga att jag grät i bilen på väg hem...


Jag ha haft dessa skuldkänslor i över 5 år över jag valde som jag valde,hade jag vetat att vi skulle flytta till bjästa samma år hade jag som sagt ALDRIG gett bort henne utan då hade hon ju kunnat följa med för vi hade mindre gård i Billsta så de fanns ingen möjlighet när vi skaffa Wilma så var en häst tvungen att lämna gården...

Tyvärr blev de hon eftersom hon var den som var äldst och som sagt de var trav jag ville pyssla med.

Ni som känner mig sen Styrnäs vet ju vilken underbart vacker å fin häst hon var och nu på slutet så var de inte samma häst som sagt, så innerst inne så är jag glad de gick fort som de gjorde nu vet att de är över och att hon ha de nog bra där uppe med sina forna kompisar!


Vila i frid min gamla vän vi ses nog när den dagen är kommen hoppas jag!


Kort är "lånade"


   



Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards