Stall Ardbeg

Alla inlägg den 4 september 2010

Av Linda Calissendorff - 4 september 2010 21:38

i morse då jag skulle fara å jobba så tog jag ut hästarna å hitta Wilmer stå å toooook dregla när jag kom in...

Jag vet att foderstrupförstoppning så kommer de foder rester ur näsan och de hörs ett fasligt gurglande ur halsen,men de gjorde de inte på han utan han kunde som inte tugga och slemmet hängde ur munnen.

Ingen feber eller att man kände nån "bulle" på halsen som kan vara ett tecken att de är stopp i strupen.

Så han fick gå ut i hagen men gav han ingen mat utan försökte spola han i munnen med vatten slangen så han fick bort slemmet och ev foder som fastnat i munnen.

Väckte Robban att vara beredd att ringa jourhavande vetrinär om han inte blev bättre sen var jag tvungen att fara på jobbet,hata att inte själv kunna hålla koll utan måste lämna över ansvar på Robban som inte är så kunnig inom sjukdoms området på hästar...  

Men han ringde sen å sa att han kunde äta som vanligt igen å hade druckit vatten fick TOM en video som han spelat in på mobben som bevis att han tugga som han brukar!   


När jag kom hem från jobbet hade han ätit mycket och allt såg OK ut,men så i kväll små tugga han och de kom lite slemm

så jag ha utrönat att de troligvis är tandfällningen han ha problem med säkert en tandkappa uppe i kinden som ställer till de för han lukta GAM ur munnen oxå,så får be nån komma hit på måndag för att kolla om han inte blir sämre för de jourhavade kunde inget om tänder på hästar så hon ville gärna slippa komma ut... Jisses vars är ALLA bra vetrinärer?????

Önska de var Anna Edblad som hade joura men de var de inte...

Så länge han kan äta hö å dricka så är de ju lugnt så bara avakta å kolla i morron hur han beter sig!


Ja inte lätt när unghästarna växer å ska byta tänder de är en hel del med en häst som man inte tänkte på,man befarar de värsta HELA tiden.  


Nu ska jag kika till han en sista gång innan de blir sängen...

Uppe med tuppen i morron för jobba sen är jag LEDIG i 3 dagar!!!!!!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards