Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 14 maj 2014

Provlopp & banjobb

Av Linda Calissendorff - 14 maj 2014 12:12

I går var de full rulle från de man sluta jobbet kl 17 till jag kom i sängen kl var 2350 och då ha man inte suttit många minuter den dagen kan jag lova!

De var ju en kvälls provlopp som vankades för Brodde & Wilmer å sen skulle Kallma gå ett banjobb med Wilsen efter loppen var slut så Robban var åter igen snäll som kunde hämta upp henne i sitt bur för vi hade ju fullt i vårat bur med grabbarna... De började med att Kallma hade vinklat upp ena fram skon så Anna fick skynda sig från Timrå där hon jobbade för dagen för hinna hem och fixa skon.... Eftersom Wilmer & Brodde skulle värmas innan kl 1730 så kunde inte Ricky invänta henne, så Robban kom ut för att hjälpa Anna med Kallma så de kunde fara sen.

När Ricky kom till banan så skulle jag värma Brodde och han Wilmer å när jag skulle hjälpa till att sela Wilmer så när jag skulle dra på bootsen fram så hade även han lyckats vinkla upp ena fram skon....   

Så fick som tur var tag på en som skor på banan som kunde komm aut å fixa de innan värmningen så de var verkligen full stress hela tiden!

När vi värmde grabbarna tillsammans så körde vi 1000m i i hyfsad fart och Wilmer fick ligga lite före så han inte skulle bli allt för het för Ricky, så jag och Brodde låg å skugga dom där bak, men på upploppet skulle jag släppa på lite å då drog Wilmer i väg å jag kan säga att de upploppet skulle jag viljat haft en klocka på för de gick FORT och jag upplysa om å jag ha aldrig sett Wilmer så jädrans fin i traven snacka om flyt i steget!   

Så tror allt backträningen gett resultat då han såg så stabil ut så de är roligt att se sån skillnad så snabbt så tummen upp för de!   

I själva provloppet blev de bara han och en till då den 3;je hade blivit sjuk så de var ju trist hade varit kul med fler hästar då de är det han behöver träna på men han tog enkelt ledningen och gick undan till slut i samma fina stil och han landa på en slut tid på 1,37 och en nöjd husse bak i vagnen.


Brodde var väldigt lugn och fin i värmningen så han for mest runt och glänste på banan i vanlig ordning och i själva loppet så testa vi ryck proppar så han gick i väg från spår 4 i en rykande fart hamna i ledningen och låg där och varva på 1,21 och avsluta sista varvet på 1,21,6 och han släppte i väg han 2 längder på upploppet och drog propparna men han brydde sig inte så mycket utan tuffa på samma fart i mål men han släppte inte förbi den utvändliga hästen så de var ett mycket bra jobb för honom!    Så nu blir de provlopp nästa tisdag med för Brodde då han flåsa på lite efter detta lopp, men de hade regnat rätt bra så banan var seg så han behöver ett lopp till innan vi funderar på starten den 31 maj på solänget.

  

Sist men absolut inte minst var Kallma som vi sela på för banjobbet och de var bara hon & Wilsen denna gång så jaghade inga höga förhoppningar då banan var rätt så seg då jag vet hon hatar att bli grusig av lera/grus men trodde aldrig de skulle vara så blött där då de kom bara 2 skurar under dagen men tyvärr var de så....

De öppna första varvet på 1,49 och Wilsen galoppera vid starten så Kallma fick dra undan själv och sista varvet gick 1,50 och han bara fin åkte bakom henne,och för första gången så tog hon i lite extra för hon flåsa lite lätt då hon kom in så hon kämpande verkligen med underlaget och gjorde sitt bästa så hon var super duktig!

Så nu vet vi att hon fixa kval tiden med lätthet med tanke på underlaget för kvällen så nu tränar vi vidare och tar sikte på kval i mitten på juni för att hon ska få extra förberedelser och dumt att göra de nu när man ha 4 veckor till på sig....   

Sen till de tråkiga....

När jag lasta ur Wilmer & Brodde ur buret hemma så tyckte jag Wilmer inte trampa ner ordentligt på vänster trakt fram men han var inte halt så utan jag släppte ut dom i hagen en stund så de går gå av sig innan de ställs in och sen på kvällen linka han till på böjt spår och när de blev ojämt under hoven....   

Kände igenom han hitta inga svullnader på benen  eller ömhet på musklerna eller benen så de enda jag hade i huvudet var HOVBENSFRAKTUR( Lite lätt panik på mig kan jag säga) men kom på vi skodde ju om han förra måndagen och tänkte kanske de var ett söm som trycker som gjorde ont nu när han gick ett jobb på banan så de blev som vibration i hoven därav smärtan för han var lite varm bak mot sömmarna bak mot trakten kände jag....

Så jag smsa Anna och fråga vad hon trodde om de kunde vara en fraktur,men som sagt han såg ju toppen fin ut i provloppet och hade inte klivit snett eller klivit på nått sa Ricky så hon var inne på att de kan vara en söm som trycker så hon ska komma ut i dag och kika på honom å ta lös skon ,  för  de ska släppa omgående i så fall bara tycket släpper.... SÅ jag ber till gudarna att de är så nu så han inte reagerar på när hon  ta tången för trycka i hop trakten då kan de finnas risk för fraktur på hovbenet...   Å gör han de så är de bara raka vägen å röngta hoven för vara säker för jag vill veta de nuuuuuu helst att de inte är så men jag hoppas de högre makterna är med mig och att de ska vara nått enkel förklaring! De som fråf frakturer brukar vara blockhalta som vid en hovböld men så är han ju inte bara att han korta av steget och inte vill kliva ner riktigt på hoven bak.

Ja mitt knövel till häst kunde man inte bara fått varit så glad och nöjd med alla i går nä i stället så ha man varit orolig och sömnlös i natt för denna strul häst..... Håll en tumme åter igen för Wilmer som verkar dra på sig allt man bara kan för matte ska få fler å fler gråa hår!

Hej så länge!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards