Stall Ardbeg

Alla inlägg under april 2009

Av Linda Calissendorff - 28 april 2009 23:28

I dag åkte vi med Donna ner för en koll med hennes framben som ha varit lite konstigt med att hon sett halt ut i bland men där i mellan travat på fint!

Vi åkte ner Dannero för att prova en ATG vetrinär från Bergsåker som bestämt sig för att köra privat så han skulle ha bättre å humanare priser än ATG :0) De gillar vi eftersom vi borde snart ha fyllt vårat klippkort *ler*


Han böjde hela hästen å inte en anmärking på nått annat förutom H fram där gick han fram reaktioner på knä & kota så han börja med att bedöva bort de för att utesluta hov & hovled.

Mycke riktigt så blev hon helt fräsch å han kunde böja henne utan hon ville dra åt sig benet så de blev skillnad så nu är hon behandlad med cortison å ska tillbaka om 2 veckor för koll igen så jag hoppas de lilla som var är borta!Hon ha bara haft en bakkota förut som är sprutad så hon verka en hållbar dam annars så hoppas detta var bara en tillfällighet av att hon bytt hovslagare att de blivit nått som stört henne eftersom de bara var de frambenet... 


Här hemma går vi i väntans tider på att Estepeña ska föla snart... Borde vara mindre än 1 vecka kvar tycker ja hon ser ut som en BALLONG *s* Robban ha gjort sig för å byggt en sovalkov i ute stallet som han ska sova å hålla vakt på henne när de närma sig :0) Hur många karlar ha de hemma som ställer upp på de frivilligt?! *ler* Han tycker detta ska bli jätte spännande då vi haft Estepeña sen föl så har man ett speciellt band till henne så de känns som de är barnbarnet som är på väg  *s*


Fick ett samtal från en kompis som lånat ut sitt sto för att de skulle ta ett föl å de sluta med att fölet var döfödd och stoet levde bara 1 dygn efter å sen dog hon med så sånt besked vill man inte ha när man själv är så nära en fölning, dessutom den första så man är nog nervös å orolig över allt som kan gå fel... Men nu ska vi tänka postivit som Sandra skrev man dra väl till sig allt negativit om man går å älta i allt man haft elände med! ;0)

Av Linda Calissendorff - 28 april 2009 00:01

I dag var jag med Hilda & Wilma till Bonäset för koll hur brunsterna låg till så jag snygga upp dom å for glad i hågen!

Dom kolla Wilma först och jag såg att Anna (vetrinärern) såg bekymrad ut när hon kände och såg med ultraljudet på livmodern...Först slog en tanke igenom mitt huvud att KANSKE är hon dräktig ändå med tanke hur mycket hon gått upp i vikt på sistone!Jag frågade snabbt vad se såg för nått å då sa Anna att hon hade ett typ STRUTS ägg som satt fast på livmodern! Jag fatta nolls om vanlig så jag bad de förklara å de är att de som sagt sitter ett ägg i vägen till äggledarna så har man otur som jag verkligen jag ha MASSOR av så kan de utvecklas till en cysta och då är de kört att få bort den..... :0( Så de hoppas nu att få bort den med en stark medicin som sätter i gång hormonerna så hon ska kunna släppa detta ägg,prognosen kändes inte så stor för de hade varit med om detta förr å fått de stona dräktiga men de jag vet är att Wilma är verkligen svår betäckt så de är nog de som påverkat henne! Så jag får nog vara extremt glad över Wilmer för han kan bli den första/sista avkomman efter henne... De enda jag kan ha henne som är ju som avelsto så om inte ens detta ska funka så måste jag ta bort henne känns verkligen för djävligt!! Hon är så himmla unik på alla sätt å vis hennes underbara färg,psyke,hela hennes personlighet är underbar så de kommer gråtas floder den dag jag måste åka med henne de kan jag lova... Jag hoppas av hela mitt hjärta denna medicins ska hjälpa henne så jag slipper än på ett par år ta de beslutet :0( 

Vi ska kolla igen på fredag å se om de hänt nått...


Hilda såg då bra ut i af hon ska åter på måndag för koll för att se om de är dags att seminera henne så de var ju skönt i af.... 


I morron bär de i väg till Donna för att kolla upp frambenet som hon svällt och haft problem med så hoppas de som var nu har gått över så vi kan träna på som vanligt!Behöver verkligen nått att se fram i mot nu så man känner att man är på väg frammåt igen....



Av Linda Calissendorff - 17 april 2009 19:32

Syster maila en länk som kommer från Youtube och de är från American got talent!


Helt otroligt vackert! :0)


http://www.youtube.com/watch?v=RxPZh4AnWyk&feature=related
Av Linda Calissendorff - 14 april 2009 23:41

Har varit dålig igen att uppdatera bloggen men ha inte haft nån lust helt enkelt :0) Men ska försöka hålla i gång den nu igen...


I dag har jag & Anneli varit inne på banan med Donna för att ge henne ett banjobb för att kolla läget med ett framben som hon har varit pytte lite svullen i kotan som kom efter sista skoningen då hovis tog lite för mycke så hon blödde  så hon har känts lite knackig i traven när vi tränat i hop med Linda Li & Rune så vi ville kolla av henne i dag på lite hårdare underlag om de skulle visa sig något under jobbet! Hon var oinspirerad och lite lat då hon fick gå själv inne på banan så Anneli sa att de kan vara de som hon gör att hon ser skum ut i bland då hon inte tar i... Hon var fin i benen i kväll å inga svullnader så hoppas på att de var en snö sula som tryckte under hoven för den tog vi bort i dag så är de bättre i morron med så kan man anta de var de som var problemet! :0)


Känns SUPER  kul att träna med Linda Li de är nog räknat på en hand under de år vi känt varandra när vi kunnat träna i lag så de ska vi forsätta med! *ler*  Nu gäller de bara för Rune & Donna att hålla sig fräscha under tiden men de får vi hoppas  ;0)


Nu ska jag sova är helt slut efter dagens arbete....

Av Linda Calissendorff - 5 april 2009 00:18

Robban & Edwin är fortfarande i Wilhelmina så de är lugnt & välstädat här hemma! Har typ städa hela huset man måste passa på medans man är ensam!  :0)

I morron kommer de hem igen så ska ändå bli mysigt att rå om lilla sötnosen min (mina)  även om jag verkligen ha behövt tid för mig själv så de har bara gjort gott!


I dag hade vi en hudvårds undervisning med Anneli å de var verkligen en uppfriskande stund med KANON produkter så ha handlat lite nu så man ska bli som en 20 åring igen tan rynkor *s* Kommer nog ha fler sånna undervisningar här så är nån intresserad så hojta till i så fall! ;0)


Efter den sköna stunden så gav jag mig ut en premiär tur på Donna mot botniabanans räddningsväg mot kornsjö de var kanon underlag med mjukt grus så de var verkligen roligt! Hon var lite lat i början men sen blev de mer fart under hovarna! Hon var nöjd när vi kom hem så då var vi bägge nöjda efter tränings rundan! Ska ev in på änget och köra med Linda Li på onsdag så man ha nån att träna med så de se vi fram i mot! :0)


Meredith fick rida Orujo i dag han är FULL av energi nu när damerna börja komma i brunst på allvar så han är liiiiiiite jobbig i stallet innan man kommit ut sen skärper han sig å lyssna så han behöver verkligen denna motion för efteråt är han lugn som en filbunke *ler* Inte lätt att vara hingst på denna gård med alla vackra damer....




Av Linda Calissendorff - 4 april 2009 18:40

Jag blev kär i går i en kille som sjung så vackert så jag fick STÅ päls hela kroppen!!! Snacka om talang så de bara sjunger om de!


Lyssna här om ni missa de!

http://www.youtube.com/watch?v=BLyZHs3CH1M


Helt fantastiskt! :0))


Annars så är jag gräs änkling hemma på häst farmen så de är lugnt å skönt!SÅ i morron ska jag ta premiär turen med Donna hade jag tänkt! ;0)


I kväll kommer Meredith och Sandra över på en häst kväll med röd vin och Margaritas *ler*  Så de ska bli trevligt å umgås med likasinnade en kväll :0)


Ha en trevlig lördag! Bye bye!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards