Stall Ardbeg

Alla inlägg under augusti 2010

Av Linda Calissendorff - 30 augusti 2010 21:44

Ha drabbas av den där helvetes förkylningen både jag & Edwin...

Jag får som vanligt svårt att andas p.g.a astman att de knappt hjälper med atsma medicinen så jag blir helt knäckt för ingenting,de som inte har/haft astma vet inte hur jävulskt jobbigt de är...

Hjärtat håller på gå i hög varv och man får ont i huvudet av att man får för lite syre,å mitt i allt denna elände så kommer Robban in i kväll å säger

-Allt är klart ute bara ta in hästarna,jag går å duscha nu!

Jag står bara å gapa -Vad tänker karl ..... på igentligen?!   

Att de är de brist på förstående är den enda jag kan tänka på, fräste bara till att han fick gått göra de kan knappt andas, men jag tog mig ner å gav dom kraftfodret de ska ha för kvällen de var nog bara den lilla turen ner för mina luftrör!

Ja att jag inte drabbas av lunginflamtion är helt otroligt så många gr man stått där med feber å hosta i stallet och mockat,man måste vara en rätt stark person ändå för jag bruka repa mig på nått vis trots jag kan inte vila som ha 13 hästar på gården att sköta så är de bara så då hänger de på att Robban får hjälpa till ,men de är ju lite svårt för han att förstå tydligen när han kläcker ur sig att de "är bara att ta in dom"

Jaja nu ha jag skällt lite på han med å visst han är en karl men de är fan ingen ursäkt...

Inte bara mina hästar som står här utan även hans som sagt han är med på var enda en som ha kommit hit så då är de bara jobab lite extra om man är frisk å kry!   


Sandra var ute och galoppa på Victor i dag igen så nu fick han ta backen 2 gr å såg på pulsklockan efter att de tagit perfekt!!

Blir samma effekt som itervallerna i trav fast jag kan lova han tycker detta är HUR mycket jobbigare som helst!

På onsdag om jag är piggare ska han få gå vanliga trav intervaller i skogen i lite lugnare farter för de är lite tyngre underlag, men bara så han får pulsa upp lite så han bibehåller kondisen tills han kan gå minst 6 st intervaller i backen om några veckor!

Ska bli roligt att se hur han svara på denna träning som,de är nått han aldrig ha gjort förut så hoppas de ger utdelning på banan sen!

Han ha grovat på sig redan mot för när han kom så han är såååååå snygg!

Tack Sandra för din hjälp!   


Nu väntar en skän dusch sen soffan!


Manãna på er!

Av Linda Calissendorff - 29 augusti 2010 22:56

I dag vann Zac Seabrook på Dannero från en bra start och sen i dödens hela vägen för att sen lämna fältet och vara först i mål där han hör hemma! Är så glad för Catrin att de äntligen fick gå vägen då de bara ha häxat de senaste starterna för henne...

Zace är en grym häst när han inte spänner sig och galoppa, ofta då är han bland de 3 främsta så hoppas de nu ska få gå bra nu då innan han ska vinter tränas igen och göra lite uppehåll på startandet!

Grattis Catrin de är du VÄRD!   


En häst som imponerade på mig oxå var Windess en 2 årig sto som bara lämnade de övriga fältet hon med, å gled in på en 18 tid!

Grattis till Lars (Annelies sambo) och de övriga ägare ni går nog många fina lopp mot framtiden med denna duktiga tjej!


Sen sist men absolut inte minst så var jag impad av Filofax N.O vilken kille som är efter självaste Åkre Lurifax,vilken kanon fiiiiin 3 åring!

Han kom 2:a i dag i kriteriet efter gått i ledningen hela vägen runt så han tröttna lite på slutet, men vilka tider de går dessa 3 åringar?! Han travade på en 1,28 tid!  

Man blir ju mörkrädd att man ska ut å möta hästar i den här kalibern i framtiden med Wilmer,nog för detta är ju de bästa av kullen men i af de lär ju bara gå snabbare å snabbare i framtiden....

Lite skrämmande är de men de är bara hänga på utvecklingen!   


Ja de ha varit mycket trav i helgen när man jobbat både på Open Trot och i dag på självaste kriteriet,så nu är man rätt mör i luvan känner jag!

Så nu ska jag sova så man orkar med jobb veckan som kommer....

Edwin är lite förkyld var lite varm i kväll så hoppas han inte åker på feber då är de till att vara hemma med han,men håller tummarna de bara var nått tillfälligt men ja är inte helt 100% frisk så jag ha väl smittat han...


Sov gott ni som är fortfrande uppe!   

Av Linda Calissendorff - 28 augusti 2010 23:10

 



Måste bara skriva fast jag borde sova fööööööör länge sen!

Tog nyss in hästarna och Victor som jag fick stå å handmata flera gr per dag när han kom för att ens få i han nått kilo musli och havre, är nu helt förvandlad!   

Han slukar sin mat nu när han kommer in, han hinner äta upp innan vi nattat alla och ska släcka! 

Erika som skötte han förut sa de att de var praktiskt taget omöjligt att få i han tillskott när han kom till Lasse, fast han behövde de så då bara rata han sitt kraftfoder så de fick sluta för annars fick han inte i sig maten som han verkligen behövde när han var så tunn i kroppen när han flytta dit...

Nu äter han både Nypon pulver,Gurkmeja,Steel Joint och MsM+B vitamin och Linfrö olja i samma foder giva på kvällen!

Och som sagt han slukar maten!

De kan göra en matte glad om nått där ha vi ett tecken att han verkligen trivs med sitt liv här!   

Älskade lilla Victor han är för underbar han!

Han älskar Wilda han står å snusa på henne på kvällen när hon kommit in,han skulle bli en perfekt lek farbror åt en ynge häst han!

Men risken är att de är hon som skulle styra han och hon behöver inte mer pondus än vad hon har den lilla räkan!

I kväll provade jag ett täcke på henne för första gången reagera inte ett dugg ,drog de sen äver huvudet på henne å där stod hon som ett fån och undra vars lyset tog vägen!   

Ha köpte Kraft "föl" som hon käkar av nu på kvällarna å vad hon mumsa för glatta livet!

Men de tar sååååååån tid för dom att äta pellets man kan inte ge henne i boxen för då äter den glupska mamma Hilda upp allt i sin väg,men de är mysigt att sitta och lyssna på hennes tuggande av maten!   


Nu väntar sängen blir tidig morron i möra först jobba på hemtjänsten,sem direkt till travet för nästa pass! 

Men de blir perniga av de nästa månad!   


Natti natti!

Av Linda Calissendorff - 28 augusti 2010 21:25

I dag tog Sandra en preimär tur med Victor i galopp backen!

Jag satt nere i sundsvall å jobba på Open trot så var lite nervös när hon skulle i väg ensam för första gången i backen...

Vet inte vad de är men jag blir bara mer å mer nervös med åren,ser framför mig saker som KAN hända,men som sällan gör de som tur är!   


Hon hade bara testat 1 sväng då han hade tyckte de var såååå jobbigt att galoppa i backen,han hade till å med tagit ett bocksprång men han hade skött sig sååååå bra tyckte Sandra! Tur hon gillar hästar som är pigga å glada under sadeln! De gör inte jag...  

Jag tror detta kommer ge han en stark rumpa som behöver mer muskler på sig, han kommer säkert tycka de blir lite extra roligt att bli körd sen när han blir riden i galopp intervaller ett tag för jag tror att de hästar som är äldre svarar bra på ridträning!

Ta tex Torvald Palema som gjort endast den sortens träning sista tiden så nog är de bra träning om Åke gör de på sin stjärna, men visst klart är de inviduellt på häst till häst men de sliter lite mindre än köra intervaller i trav å man vill ju gärna träna så skonsam som möjligt för hästarnas skull!    

Så vi får se hur han tar denna sortens träning han ska följas upp nu med Monica som ska kolla ryggen sen ska jag boka in massage snart igen för de gillade han och han komemr behöva lite extra nu när man bytt tränings form så han inte drar på sig muskelspänningar.


I går hände nått tragiskt med Urbans Engdelius häst J.R Boy....

Han starta i monte lopp på bergsåker och de sluta med han bröt benet i loppet,fy vad tragiskt att man ska se sin häst få sluta så...

Han skulle ju få gå med Dead Wood som sällskap för de trivdes så bra tillsammans i hagen så han skulle få njuta av de glada pensionärs livet efter han avslutat tävlingarna i år för ålders strecket.

Alla tankar till Urban som fick åka hem med tom transport hem till Umeå i går kväll....   

J.R Boy var en speciell häst som travde in över 550 tusen åt Urban under dessa år så jag förstår de är tungt att missa en sån kompis som man haft i många år och som man tränat själv till vinna dessa pengar.

Tur de inte händer så ofta med tanke på hur många hästar de är per tävlingdag runt om i sverige men liks förbannat är de tragiskt....


I morron är de dags att jobba på Dannero igen så då håller vi tummarna för alla Solängets ekipage, men framför allt så hoppas jag att de ska gå bra för Catrin och hennes fina Zac seabrook de är fan hennes tur att de ska gå bra denna gång efter all otur innan!

Om vi hjälps åt att hålla tummarna så SKA de bara bringa tur å att han får visa vilken bra häst han är!   


Nu ska jag lägga mig i soffan å fråga lite snällt om Robban kan killa mig på ryggen känns som jag är värd de efter i dag som jobbat fast man inte mått bra håller på bli förkyld som bara den...

Tungt att ha en hel veckas jobb framför sig den västa på de 6 veckors schema jag har...

Men de är bara bita i hop å ta en dag i sänder!


Ciao på er!

Av Linda Calissendorff - 26 augusti 2010 21:28

       

Hon brydde sig inte ett dugg om selen trots svanskappan som de flesta brukar börja små studsa för första gången!

Minns att Järvsöfaks var som han inte gjort annat när han fick på sig grejorna första gången så detta kanske är NYA Järvsöfaks! (fast tjej då)

  


Vi tog en sväng i skogen med som och hon fick strosa på bakom mig vi hade tänkt träffa på nån bil för att träna med icke de är som vanligt när man inte vill ha trafik då kommer de å när man vill då lyser alla med sin frånvaro.... TYPISKT!



Av Linda Calissendorff - 25 augusti 2010 20:46

Är så glad över att Linda-Lis häst Vava Boko kom på en jädrigt fin 3:je plats i dag! Här skulle hon ha varit nöjd över en tid utan galopp efter 4 månaders frånvaro, sen att få med sig en 3:je plats hem de är helt fantastiskt!! 

Han ha lite svårt i mellanåt i kurvorna som sin bror Victor, men på upploppet kom han som skjuten ur en kanon! 

Forsätter de så här så kommer han tjäna fina pengar framöver!

Grattis vännen min!   

Du ha hittat din nya strimma här de som känns extra roligt för de är du värd att hitta din älsklings häst (fast i en annan) You know what I mean!  

Extra roligt att vi ha hästar som är uppfödda i nerderländerna med samma pappa å här sitter vi med var sin häst de är rätt fränt!


Victor ha vilat denna vecka med för han var öm i sulorna fram, men ska sättas i gång i helgen igen!

Ska se om Sandra mår lite bättre i kroppen så ska han få galopp tränas i sandbacken men vi ska börja lugnt med bara 1-2 st de räcker han kommer nog få träningsvärk av de lilla.

Han ha grovat på sig mer nu å han äter som en häst ska och är väldigt nöjd med livet här hemma!

Han ska få gå med Donna när hon kommer tillbaka för de bägge två är så snälla med andra så de passa varandra utmärkt!


Wilmer ska nu anmälas till Dannero på unghäst uppvisningen den 18 september ska bli skiiiit roligt!

De är hästens dag där med hoppningar,ponny trav lopp,B lopp och vetrinär Gunnar ska hålla föreläsning så vi kommer nog vara där hela dagen!

LÄNGTAR redan!   

Känner som vi vill ha revansch från sist när Stefan & Naggen slog oss med endast 1 poäng den ska vi ta igen i år! *ler*


Kristallen ha Sandra varit snäll att skritta i gång så ska väl bli lite galopper i backen med henne med för att spara på framkotorna så hoppas hon håller för den träningen nu de känns som sista chansen för henne att se vad hon  palla i träningsväg...

Vi får ge Sandra % på insprungna pengar som tack för hjälpen för träningen,jag hade aldrig satt mig upp på den stora donnan å galoppa de kan jag lova då hade jag drutta i backen!   


Nu ska jag ut å gosa med lilla söta Wilda som ska få komma in nu när de är så grinigt väder ute så vill jag hon ska sova torrt de ha inte kommit på man kan sova i lösdriften än så vill inte chansa hon ska bli kall lilla sötnosen våran!


Ha en bra kväll i stugorna!   


Av Linda Calissendorff - 24 augusti 2010 23:58

Alltså vad jag saknat dessa två tjejer!!

När vi kom in i stallet när vi kom fram å Hilda hörde min röst så gnägga hon flera gånger och blev alldelens till sig i boxen!   

Wilda var framme på en gång å ville gosa hon var lika gooooo som när vi lämnade henne vilken pärla hon är!

Hon ha blivit lika svart som sin mor och verka bli lätt i typen,hon ha en tilltalande extriör!

Hon kommer bli en riktig SNYGGING hon!


Hon ville ju naturligtvis inte gå in i trnasporten så vi fick kampa lite innan hon kom sig in,hon hade lite hyss för sig att lägga sig ner när hon inte ville vara med *skratta* Blir roligt när vagnen ska på de!   

Hon gjorde en prakt vurpa då hon ställde sig på bakbena så hon föll bakåt å låg på sidan helst stilla så jag trodde hon brytit nacken...   

Men där låg hon å ville inte vara med tills hon hoppas upp igen så hon är allt lite rolig hon!

Men som sagt vilket psyke annars!

Tog ut henne på gången hemma och borsta upp henne å snygga till och frissera öronen hon såg ut som en lo katt å hon bara myyyyyyste!

Hon strunta fullständigt i Hilda hon ville bara stå och pussas!

Lilla hjärtat!   


Håll till godo med dessa kort som jag tog i all hast i stallet bara för ni får se vad bedårande fin hon blivit på dessa 3 månader som de varit borta

 


     

Av Linda Calissendorff - 23 augusti 2010 18:02

Fick just veta att Tess inte var dräktig...   

Blir så ledsen för Karins skull för hon ville så gärna ha en föl efter henne...

Men hon får ju skaffa ett nytt sto om hon vill försöka igen men som sagt ingen är så vacker som Tess å när man liks äger ett sto så vill man ju ha ett efter henne,men jätte tråkigt som sagt vilket fall...

 

Fick ändå i dag ett glädjande besked att Vetrinären på huddik ha släppt isoleringen så nu får de komma hem ÄNTLIGEN!

Så på lördag kommer de hem!   

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16 17
18
19
20 21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards