Stall Ardbeg

Alla inlägg under oktober 2008

Av Linda Calissendorff - 31 oktober 2008 20:17

Men gooood dame vad snygg han var i kväll Robin.B

ojoj...den blicken kan få en att rodna fast man bara sitter i soffan :0) *mums*


Har i dag fått utskrivet Fenyl Buttason till Super Q så de känns ju bra då kanske musklerna och de som var i lederna försvinner med den kuren...De som är fantastiskt är att man själv måste be vetrinärerna om de *helt sjukt* Men tur de ställer upp att skriva ut trots de inte kommit med iden själv!Nästa gång blir de koll på Bergsåker jag tycker de är mer seriös än Umeå helt klart!! Hilda fick cortison i halsen 3 grr när vi spruta henne och hon hade bara ett framknä som spöka å Super Q har ju markeringar och halva grader lite varstans,men som sagt inte konstigt de flesta åker från Umeå åker ner till sundsvall i stället för behandla dom på hemma plan!


Vi ska prova ge wilmer en kur till slemmlösande så kanske vi slipper sticka han med nålar å ge pencillin igen...Har inte hört han hosta på några dagar så de kan ju vára bra men jag chansa inte i detta läge! ;0)


I morron ska jag & Pernilla å Eva åka på hoppborgen i Bjästa så ungarna får ruscha av sig lite med varandra :0) Ska bli roligt som bara den för oss alla! 


 Sen bär de i väg men mot mamsen å syster yster på middag som vi tiggde åt oss! *ler* Först ska vi stanna till på pappas grav å lämna en liten grav krans som är jätte fin och tända ett ljus från mig å Edwin...

Jag har försökt förklara för Edwin att vi ska stanna på Morfars grav å han var ju inte ens född då han gick bort så de är ju svårt för han att förstå så de var många funderingar kringa vars han var nu & om han bodde där vi skulle mm.mm Så försökte förklara så gott man kan så hoppas han kan förstå lite bättre i morron,tror de är viktigt att prata med barn om döden så de inte blir så skrämmande utan de ska vara lika naturligt som livet då de är ju nått vi alla levande ting kommer att vandra i mot...


Kollar på Idol medans jag skriver å kan bara säga KEVIN KEVIN vilken kille! Bott i sverige 1 år å kan svenska redan så bra för att sjunga en svensk låt helt otroligt! :0) Han ska bara till final annars så blir jag galen!!!



Nu ska jag se klart på idol sen ska kusarna in! :0)


Kvällens ordspråk: Ont om pengar har många gott om...


Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2008 11:55

I dag var Robban upp med Super Q till vetrinären på återkoll...Han ringde sen å sa att vetrinären tyckte han sett mycket bättre ut än förra gången!Men när jag fråga vad han hade på V framknä så var han fortfarande 0,5 grad men var ej intitsial halt i traven oböjd i af mena robban...Jag bara drog öronen åt mig för antingen är Andiqvan helt värdelös eller så blir han inte bättre än så här!Han var mer stel i bakdelen tyckte hon å han reagera på V bak kota ca 0,5 grad oxå så jag tycker hästen blivit SÄMRE inte bättre som hon sa!

De enda som kan ge dessa reaktioner är att när monica gick igenom han så sa hon att han var rejält förkortad i muskelaturen på V framben så de är klart böjer dom fram så klart att har han ont även i musklerna så blir de ju påverkat med,även V bak så är de samma visa han är rejält stram i muskelrna så de sitter en hel del muskelärt! Så de vi gör nu är sätta i gång och skritta han länge å sen kolla upp han igen om ca 2 månader för att se hur han är då...Är de sämre är de baar inse att han kommer aldrig hålla för travet,jag orka inte heller ha en sorge barn till häst som man ständigt ska oroa sig över när man ska träna...Då förstörs nöjet av att träna häst...

Jag tycker han borde blivit så mycke bättre nu när han stått i över 6 veckor + de 3 veckor han stått hos Fredrik,så jag är lur om de inte är den där jäkla urkalkningen ändå...Men måste ge han en chans med en i gångsättning å se vars de bär nånstans...


Jaja bara ta nya tag som sagt men de är frågan hur många nya tag man kan göra innan man ger upp totalt?! :0(

Av Linda Calissendorff - 29 oktober 2008 19:44

De här måste ni prova de går fort å är sååååå gott!!!


De här behöver du: För 4 personer


3st kyckling fileer

Salt & peppar

1 Msk smör

2Msk mango chutney

Soltorkade tómater i olja

3 dl creme fraiche orginal

0,5 dl grädde el mjölk


Skär kycklingen i små bitar,stek i smör och salta & peppra!Ringla lite olja från de soltorkande tomaterna över kycklingen och stk några minuter tills kycklingen är klar!

Strimmla tomaterna ca 10-15 st i en gryta,tag 2 mak mango chunteny och blanda om!Klicka i creme fraichen och häll över mjölken/grädden och rör om!Låt stå puttra i några minuter! Klart för servering!


Så enkelt men sååååååå gott!


Av Linda Calissendorff - 27 oktober 2008 23:14


-Antalet betäckningar i år - 650 st - är den näst lägsta siffran sedan 1985. Ledsam fakta, och jag undrar vad som kommer hända nu när STC slutar med stimulanspengarna för registrerade föl.
Vidare kan man läsa att Elding och hans söner står för bra precis en tredjedel av betäckningarna, Järvsöfaks och hans söner för en fjärdedel och Rigel Jos fyra söner (varav Kjöstad Jo nu avlidit) fick 94 ston.


Jag håller med de flesta väljer ju Järvsöfaks & Elding i stammarna så tur jag i af tog Rigel jo för jag vill främja aveln mot andra bra hingst linjer...Nog för vi har en liten efter Åkre Lurifax men då var man inte så insat heller i aveln utan tog honom för att få in järvsöfaks i stammen!Å klart de lockar han är ju ett fenomen,men som sagt man ska tänka till ett snäpp till!Hoppas de vänder men tyvärr gör de nog inte de...


Är rädd att allt kommer dö sakta ut här uppe i norrland då man märker då jag själv jobba som totto kasssör att medel åldern ligger kring 60-80 år som besöker travbana på tävlings dagar....Vad händer om några år då dessa gått ur tiden?! Kvar blir de som inte orkar fara utan sitter framför datorn å spelar på Liven :0(

De blir många extra jobb som försvinner å banorna kommer få de svårt att gå i hop ekonomiskt.... Ja man undrar hur kommer travsporten se ut här om 10-15 år framåt i tiden om de ens tar sån lång tid!

En annan kommer inte kunna hålla på om små banorna börjar trappa ner för de blir för långt att sitta att köra för att tävla,sen lär konkuransen blir stor då de blir mindre tävlingsdagar då vill alla passa på tävla då de är väl nått trav i närheten som man kan starta på...Jaja tiden får utvisa men som sagt de blir nog inte bättre i af än vad de är i dag tyvärr!


Nu ska jag se Prison Break sen nanna kudden! :0)

Sov gott!


Kvällens ordspråk: Oroa dig inte för gamla bekymmer,Det kommer snart nya....

Av Linda Calissendorff - 27 oktober 2008 09:59

I morse var de kallt ute...Man vänjer sig aldrig när de väl slår till,men vi kan nog räkna med soliga & fina dagar mitt på dan i af :0)


Var på syster seans i går å hon var lika bra som vanligt, de var rätt många som kom så de är roligt att de är så många intresserade!Jag själv ska prova en sittning för en som oxå går kurs hos Terry Evans så ska bli spännade att se vad hon har att säga *ler* Synd man inte kan få ha syster men de är ju så inom familjen att de är inge bra att kombinera då vi har samma bortgånga anhöriga...


I kväll är de trav på solänget så de är sista travet på detta år,känns långt till Mars då de börjas igen...Har inte hunnit kolla startlistorna men hoppas de finns några intressanta att kika på! :0)


Bestämde mig i dag för ta ledigt HELA helgen *ler* Har lång helg så känns skönt att vara ledig från fredag-torsdag *Myser*

Känner mig inte så pigg heller så bättre att vila upp sig lite extra... HiHi!

Nu ska jag jobba vidare en sväng,hade lite tid över så tänkte skriva lite! See You! ;0)

Av Linda Calissendorff - 25 oktober 2008 22:43

Satt just fraför datorn å sen hörde jag som små steg som sprang på över våningen med små dunsar,sa till Robban att kolla om Edwin var vaken för han hörde med att de lät som han var uppe!

Han gick upp å kolla men Edwin sov sött i sin säng...


Gaha!De spöka fan här....Har känt "nått" fler kvällar men tänkt kanske de var hundarna men kan säga att Buster & dogge har sina matskålar precis nedanför trappen å jag ser dom när jag sitter vid datorn å de reagera precis som jag å de kikade uppför trappen när vi hörde stegen som sprang.... Å djur är som ni vet väldigt medvetna av vad som händer i de andliga väsen!Tur Robban hörde de med så man inte tror de är mina hjärnspöken som är i gång...

Vilken tur man har en syster som pyssla med sånt här jag lova att hon ska få gå en huse syn i morron när hon kommer.... Snacka om SPOOOOKEY!


Av Linda Calissendorff - 25 oktober 2008 16:19

Ojoj i dag är de värstingarnas värstingar som starta på V75!Hur spännande som helst duellen mellan Commander Crowe,Triton sund & L`Amiral Mauzun!Jag kommer sitta bönkad då dessa otroliga hästar ska mötas! :0) Jag gilla ju commander Crowe för han är så ståtlig å snygg häst men igentligen så spelar de ingen roll vem som vinner,de är ju redan stjärnor i mina ögon!

Så här ser Hilda snart ut efter tryckvagns träningen *ler* De har hänt mycke efter 4 veckors träning!Hon har fått redan en hel del nya muskler så ska bli spännade att se slut resultatet ska köra några veckor till sen blir de lite mer varierad träning då de blir hårt i backen då blir de mest ridning så vi spar på frambenen! :0) Hon känns i af oförskämt fräsch och å är väldigt tränings villig som hon inte har varit förut hon gillar att träna lite tyngre de märks! *ler*


Nu måste jag sätta mig i soffan å vänta på de stora LOPPET! *Bye Bye*









Av Linda Calissendorff - 25 oktober 2008 16:15

Måste göra lite reklam för systers hemsida den är jätte fin & mysig att kolla runt på så ett hett tips kika in här:

www.anglarummet.snabber.se



Glöm inte de är seans på söndag 26/10 Valhallavägen 39 A   Ö-vik kl 1830! Ni vill inte missa de hon är sååååå duktig!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards