Stall Ardbeg

Alla inlägg under december 2008

Av Linda Calissendorff - 31 december 2008 16:17

I dag är de årets sista dag å de har varit ett händelserikt år här på Bjästamon! :0)


Hästar har bytts ut å stallet inhyrningar lika så! Ska jag dra hela listan så somna ni nog innan slutet! *ler* 


-Året har varit ett bra år med vårt först födda uppfödning som blev en hingst å heter Tallmons Wilmer!

-Sen blev Estepna mot all förmodan dräktig så då kommer nästa föl Maj 2009 :0)

-Tyvärr tog inte Wilma på sina betäckningar så vi hoppas mot bättre lycka till våren...

-Sen köpte vi Super Q som var en starthäst enlig ägaren men var ett totalt renoverings objekt... Men i slutändan blivit jätte fin och han är en sånn trevlig å snäll häst så hoppas han kommer kunna "blomma" ut här hos oss till sommaren!

-Hilda hade inte så bra tävlings år med bara galopper så hoppas att även hon ska blomma ut nästa år å visa sin kapacitet som hon besitter för de finns i henne men de gäller att hitta de rätta "knapparna" för att få de funka så vi får se vad 2009 kommer inbringa för hennes del...Kanske om hon får som hon vill så blir hon ridhäst på heltid å mamma i mellanåt *s*

-De som varit en stor dröm hos mig är ju som de flesta vet en PRE hingst å den drömmen gick till uppfyllelse lagom till jul då vi hitta en underbar hingst i Spanien å de köpet kommer vi inte ångra i första tagen *ler* Orjo kommer alltid få mig att se på han med ett stort fånigt leende... ;0)


Så hoppas att nästa år ska bli lika bra, men de skulle inte göra ont om de kom inte lite mer pengar på trav fronten så man kan få lite lön för mödan efter 4 års slit... Men vi har även haft mycket roligt oxå på vägen! Så nån gång ska jag banne mig stå i vinnar cirkeln om jag så ska bli penisonär på kuppen *ler*


Så ett GOTT NYTT ÅR på er så hörs vi nästa år oxå förhoppningsvis *s*





Av Linda Calissendorff - 30 december 2008 22:13


Är helt knäckt efter att man jobbat i dag...Sen fick man ett papper hem att kommnen ev kommer att varslar de som har vikariat så de är ju roligt att man ev står utan jobb i januaris slut.... *suck*

Man blir så less man har jobbat i över snart 2 år på samma tjänst så de är tacken man får för man ställer upp i ur å skur! Men enligt chefen fanns de goda chanser att forsätta de måste bara göra så här med alla eftersom de ska ut minst 26 heltider som varit i resurs poolen så man lär ju inte ha så stora chanser tror ja de är som de vill hålla en på bra humör känns de som... jaja livet går vidare får väl föröska hitta nått annat å de enda postitva är att jag hinner med hästarna på ett annat sätt om man inte jobbar :0) nån ljus glimt i af!


Har inte ens orkat tänkt på rida/köra i dag så för att ta de säkra före de osäkra så har Sandra lovat hon ska rida Hilda i morron och Meredith ska träna lite dressyr med Orujo *ler* Tur man har tjejer som kan hjälpa en träna hästarna när man är risig! Robban får köra Q när jag slutat jobba så då får alla sina dagliga motioner ;0)


Har fått en sån jäkla hosta så tror lugnorna kommer snart upp om man hosta fler gr,men som häst ägare är de svårt att vara inne å vara sjuk man måste ju liksom alltid ut så man får skylla sig själv att man inte kan släppa kontrollen helt till Robban *s*


I morron natt får jag nog fira tolvslaget ute med Estepena,Wilma,Wilmer,Zorro  för de kommer nog skjutas en hel del raketer så jag får hålla koll att de inte tar sig ut....*jätte skojj* De är en stor nackdel med lösdrift när de är nyår/sista april!Såg att de dessutom skulle bli klart väder å svinkallt upp till -15 så de känns toppen att stå ute å frysa å vara förkyld...Sen ska man upp å jobba dagen efter oxå så livet kunde vara en ANING lite lättare känns de som!Men om 100 år är de glömt! :0)


En glad nyhet är att vi nu köpt lös Hilda så nu är hon våran helt å hållet!Så hoppas han travar bättre nu när hon "sitter" säkert *ler*


Nu ska jag sova tror jag behöver de...

Gott nytt år på er allesammans!!

Av Linda Calissendorff - 30 december 2008 00:05


Har åkt på den där jäkla förkylningen i af...Men som sagt hellre de än magsjukan som härjar överallt nu på jobbet! :0(

Men har tack å lov ingen feber än så länge så jag kunde i af köra Q i dag en sväng skulle ta mig en ridtur på Orujo med men där tröt orken...


Så hoppas jag är bättre i morron så jag kan rida annars får jag longera han lite i af,alltid något!Så tråkigt att man ska bli sjuk så man har världens läckraste häst som bara står å väntar på bli riden *suck* Men tur han finns kvar här LÄNGE till *ler*

I dag har vi skickat in till PRE hingst katalogen lite bilder å Maria var snäll att skriva ihop en presentation för hon har ju vanan inne så får vi se om de blir några ston i sommar :0) Om inte så gråter vi inte för de, då hinner vi träna på lite under detta år så kan vi betäcka Estepena nästa år i stället!Nu måste vi bara betsämma hur vi ska gå till väga om de kommer några som vill betäcka å de är ju inte bara...så vi ska prata med Bonäset stuteri å höra oss för lite å sen har vi en familj i byn brevid som hållt på betäcka naturligt i flera år tidigare när de höll på aktivt! :0)


Nu måste jag nog sova om jag ska orka med att jobba i morron... Ha de så bra så länge å hoppas ni slipper alla förkylingar/magsjukor!

Av Linda Calissendorff - 28 december 2008 15:07


I dag var först Sandra ut med Hilda och när hon hämta in henne såg jag en PG sko var borta fram... *stor suck* Hitta den i hagen å skodde på den så de kunde kommma ut så tur vi fann den! :0)

När hon kom hem efter ridturen så hade den andra framskon å en bak sko lossnat....Så skulle ha lyssnat på Katrin som sa jag skulle sömma om alla skor på en gång *Grrr* Så nu blir de til å sko fast som när jag kommer hem efter jobbet sen!Tur var så hitta vi dom på vägen på mon så man slipper hitta nån annan som passa... Så nu måste hovslagaren komma hem snart *Snääääääääälla*


Hade en liten stund över innan jag ska börja jobba så jag tog ut Orujo i repgrimman för lite lastträning på hästburet å han är ju bara för underbar denna kille!! Han knallade rakt in stod stilla som ett ljus till jag fick backa ur honom 3 gr ur tansporten så de var inga som helst problem,inte heller om jag lastade med mellan väggen mitt i buret så de blev trångt*ler* Jag är bara så impad av hur lugn han är!

I dag så eldade grannen skräp utanför hans hage å han bara titta upp från hö högen vad som lukta typ *skratta* ja inte mycket som bekommer den killen!


Nu ska jag ta en snabb dusch å sen i väg i kväll med... *pust*

Av Linda Calissendorff - 27 december 2008 15:58

Känner mig hängig å har ont i halsen... :0(

Men jag trotsade förkylningen å red både Hilda & Orujo på plan!

Hilda var de ett tag sen jag red på plan så hon var laddad å på PIP humör *ler* hon pep till varje gång jag kom åt henne med skänkeln men sen skärpte hon sig å gick riktigt fint hon gjorde slutorna i perfekt böjning lite sämre med öppnorna men de vet jag är mitt fel jag som sitter helt fel på henne... Men fast hon är så mycke mindre än Orujo så är hon läcker att rida måste jag säga! :0) Hon gör sitt bästa så gott hon kan då hon väl koncentrera sig! I morron ska Sandra rida lite galopp intervaller i backen så hon får upp lite flås inför de intervaller jag ska börja köra i jan/feb om underlaget tillåter de!


I dag så tog jag Orujo lite från backen å han fick prova på slutan, å de är han sämre på än öppnan så han är Hilda är HELT tvärtom varandra *ler* Tur e de för min skull då jag får träna öppnan på honom så kan jag föra över de på Hilda sen nu när jag har en häst som gör de med enkelhet :0) I dag fick han stå själv i stallet å de var inga problem han stod helt stilla så de kändes skönt att troligtvis den dagen han var stökig på gången berodde på Hilda som stod brevid honom i hagen brevid så han blev lite uppstressad! Så håller med Maria som sa du har köpt en stor nalle björn som verkligen vill göra allt för dig å de kan jag instämma nu när man ser hans positiva attityd gentemot männsikor & träningen!

Vi ska börja lastträna honom nästa helg å visa han transporten så man kan åka i väg till ridhuset å träna på lite bättre underlag.... Less på halk isen i paddocken *suck*


Nu ska jag jobba igen...



Av Linda Calissendorff - 26 december 2008 15:25

Åh vad fint de var ute när jag vakna solen sken å de var 2 plus grader så jag fick ut efter lite fika å mocka klart stallet,sen tog jag en kör tur med Q å Anneli på mon å de var som man alldrig ville sluta köra för de var så härligt ute! *ler* Vi mötte både hästar,hundar å människor efter vägen men Q brydde sig inte utan verka själv tycka de var skönt ute!Alla skona satt kvar när vi kom hem *jippe* Linda är bra på sömma skor *skratta*


Sen sadla jag på Orujo för en tur på ridplanen inna jag skulle börja jobba :0) Longera han lite innan för att han skulle få skrika av sig lite för Hilda stod å glodde på oss å pissa för fullt! Snacka om sugen på lite ..... stona blir ju så slekiga när de är sugna!Han ropa några gr men sen brydde han sig inte utan lyssna fint på vad jag ville,han stanna fint på stopp komandot å sen så satte jag mig upp å de var som vi är gjorda för varandra *ler* Han är så rolig att rida för han flytta undan så fint för skänklarna å är så lydig fast Hilda står max 3 meter i från han å bara titta på oss!Så jag kan säga jag är KÄR i denna kille! I morron ska jag lära han lite grunder från backen så jag längtar redan...


Nu ska jag jobba *suck* men lika bra att få de gjort! Bye bye!


Av Linda Calissendorff - 25 december 2008 17:24

Vi har kommit hem efter ett härligt julfriande hos Mamsen & Syster å de blev sent i natt men de var roligt att umgås med nära å kära :0) Så tack för all mat å husrum syster!


I dag ville Sandra prova rida Hilda å de tacka jag inte nej till när man är som lite seg efter all julmat!Så hon red i väg å var borta 1 timme å jag var lite nervös för de körde 4 hjulingar på mon de hördes ända ner hit...Men hon kom tillbaka med ett leende på läpparna å sa -De kändes som att rida ponny igen... *ler* Vet ju att Sandra gilla rida STORA hästar men hon gilla nordisarna oxå fast de är mindre de är ju lite mer häst över dom ;0)

Hilda hade varit jätte snäll å de hade kört 3 galopper i backen så Hilda hade tyckt de var skit roligt!Så de söndagar Sandra kan/vill rida så ska hon få sköta galopp intevallerna i backen med henne!Perfekt att kunna få lite  ridhjälp då vi har både Q & Orujo som ska tränas så de tacka vi inte nej till! *ler*


Jag längtar till Bonde i kväll men vet på ett ungefär som ska hända man har ju hunnit läsa i tidningarna.... Men måste ändå titta då de är sista gången! *snyft*


Tack Katrin & Annelie å Pernilla för ni skött om hästarna så vi kunde åka bort över julafton vi uppskatta de å utan er hade de inte gått *ler*



Av Linda Calissendorff - 23 december 2008 18:20

I dag har jag ridit Orujo å jag kan säga att de är bland de mäktigaste jag nånsin suttit på *ler* Snacka om man kände sig liten å satt väldigt högt upp i luften,sen är han ju högrest oxå så de hjälper ju till!Han var maffig att rida å han blev nog ännu större p.g.a Hilda gick i hagen brevid paddocken å stod å pissa så han fick lite känningar av brunstigt sto så å blåste han upp sig ännu mer :0) Fick till en galopp å jag kan säga han har stora rörelser i galoppen så jag höll på tappa balansen flera gr *s* Han hade energi i dag så de märks han är pigg efter den långa resan å de är ju ett gott tecken!Han var lugn i stallet oxå då de var 2 kompisar inne så då var han helt cool lugn! *skönt*


Körde Q i dag med Katrin å när vi kört ett tag märkte jag att han såg att han jobba olikt bak på rumpan att de såg ut som han sköt ner H höft mer än den vänstra som såg ut att han jobba extra mycke med de benet...Fråga Katrin å hon såg inget konstigt så vi trava på en bit till!När vi skritta hemöver märkte jag att han halka fasligt mycke på H bak så vände mig ner å kika så ser jag att sko JÄVELN är borta! Andra tappskon på 2 olika hästar under 2 dagar...Fan vad less jag blev...Hitta en gammal framsko som jag smidde om så den passa å fick fast den så tur man kan få dit dom själv för vilken hovslagre kommer ut dagen innan julafton?! Inte en endaste kan jag lova...


I morron åker vi ner till mamma & Syster i Utnäs så ska bli roligt att se Edwin öppna alla julklappar i morron kväll :0) Kommer nog vara lite nervös över att lämna hästarna men han är väldigt rädd tråden Orujo så tror risken är liten att han kliver ut men de känns ändå jobbigt...*Kontroll freaken Linda*


Nu skah jag jobba vidare innan man blir ledig i 2 dagar!*skönt*

God jul på er mina vänner!!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards