Stall Ardbeg

Alla inlägg under november 2008

Av Linda Calissendorff - 29 november 2008 13:02

Har en jätte duktig tjej  i stallet som brukar hjälpa till och rida hästarna här å hon är så nogrann och pyssla mycket med hästarna så man känner verkligen de får ordentligt med omvårdnad när hon varit här :0)


Jag har pratat lite om just Akademiskt å hon är ju intresserad av allt som man själv var vid den åldern så de är roligt att kunna få henne intresserad i tid av den ridstilen så kommer hon komma långt på här i livet! :0) Så hon fick låna med lite böcker så hon kunde "plugga" lite hemma å sen prova de i praktiken här sen så ska bli roligt att se om hon tycker de är intressant,hon ska få prova Hilda i dag för hon kan ju lite granna i af så hon får känna hur de ska kännas!Så blir bra med en tjej som kan hjälpa en med Hilda de dagar hon inte körs! :0)


Kallt som bara den ute nu är de snart 12 grader kallt här och jag körde ut Robban & köra Q så jag kunde vara inne i värmen *ler* Tycker de är så drygt med vinter när de blir så här kyligtmen hörde att troligvis blir de mer snö  i kväll så då blir de nog lite varmare igen!


Nu ska jag städa på lite inför Ewdins kalas i morron :0)

Av Linda Calissendorff - 26 november 2008 23:11

Nu är wilmer snart officiellt Tallmons Wilmer på STC :0) De var här i dag och frysmärkte honom å han stod så snällt å stilla trots de bara rök från frysjärnet... De var lite snuskigt efteråt för siffrorna hade gått LÅNGT ner i huden,men i kväll var han lite svullen i stället så tror inte de gör så ont!Jag fick han inregistrerad som Brun Black i färgen så de är ju bra tro inte jag stött på nån som har de i färg beskrivningen ;0) De tyckte han var cool med ålen & öronen de hade inte sett nått sånt förut på ett kallblod å de är ju ändå runt hela sverige så wilma å han är nog rätt unik ändå *ler*

Tömkörde han i kväll i mörkret runt L-Å väg och han var jätte snäll så nu ska vi lägga in tömkörning 3 gr i veckan,ska kolla med Annica om jag kan låna hennes loksele som passa ett russ den borde han snart kunna växa i!Om några veckor kan man kanske prova dra stöttingen efter han när han är mer van tömmen å lyssna på vars han ska gå!De är riktigt roligt med de små liven!


Blev erbjuden en kallblods hingst i dag gratis men jag har ju snart en hingst på väg så är nån sugen så ring,han ska slaktas annars...Han heter Mosilver om nån vill kika på stammen på STC...


Såg Bonde i kväll och hejjar på peter å wille ska bli ett par,men tror nog kärleken redan spirar där!Ska bli kul å se om jag har rätt ;0)  De är så rara å gulliga trots fjolligheten men helt klart de som agerar öppnast om deras känslor! Så hejja Peter! Han har en fantastisk röst lyssna på han singel å den kommer nog många nynna på när den släps! *ler*


Nu ska jag fika lite å se oskyldigt dömd! Sov gott!

Av Linda Calissendorff - 26 november 2008 19:51

Har ju fått en toppen tjej i mitt stall som ska hjälpa några  killar att träna deras travhäst för han behöver lite mer vinter träning innan han är redo för starta :o) Hon har 2 egna hästar som hon sköter själv + jobba inom vården,ändå är hon så snäll å hjälpsam som erbjuder sig så snällt att ta ut våra hästar på juldags morron så vi ska kunna stanna över hos mamma *ler* Helt underbart att de finns de som kan ställa upp trots de har en hel del hemma själv oxå!Så Katrin du ska ha en stor eloge från oss och jag uppskatta verkligen att du kan ställa upp!Du vet att de är bara säga till så hjälper jag dig på en gång om de är nånstans ni ska i väg! :0)


Nu ska jag se bonde söker fru/man *ler*



Av Linda Calissendorff - 26 november 2008 00:15

De är svinkallt ute i kväll... Man vill helst bara vara under täcket så ska snart uppfylla den önskan :0) Tog in Wilmer i kväll för lite uppfräsching inför morrondagens frysmärkning!

Han hosta till 3gr inne så nu funderar jag på om de är tillbaka å  han måste ha en pencillin kur i af...Ska kolla de närmaste dagarna om jag hör han mera annars får vi ge han igen..*suck* Fatta inte att de inte ska gå över han har ju fått 2 kurer slemmlösande så de måste ju vara nått bakteriellt eftersom han inte blir fri de,men konstigt nog så hostar ingen annan *Klia huvudet* Ja de ska då bytas av hela tiden...


Ringde i af tjejen som har Orujo och hörde mig för lite hur han är i sättet/ridningen å hon sa att de var en jätte fin häst som verkligen vill göra ALLT rätt för sin ryttare!Hon berätta de kom en som var +55 år & skulle köpa sig en PRE häst för hon hade hört de var så coola i tempramentet så hon tog flyget ner för att prov rida honom.

Den dagen sa Maria att de var riktigt storm ute de blåste och regan för fullt!Så hon trodde givetvis att hon inte ville provrida en dag som denna,men ack så hon bedrog sig hon skulle visst ut säkert för att testa hur han skulle reagera vid sånna situationer...

Maria sa att tanten var rädd och nervös över hur de skulle gå,bra att provrida en ung hingst då....*Not* Men han hade skött sig exemplarisk han hade försökte göra allt denna dam ville,han hade skyggat till en gång då de blåste som allra värst så de var de enda!

Vilken Kille säger jag!! *ler* Han har aldrig bockat eller försökt få av henne under tiden vid inridningen å de känns ju skönt för en annan som är lite rädd bockande hästar som får spel...Så de är banne mig sant att en PRE inte försöker få av sina ryttare de finns inte i deras natur som tex halvbloden & fullbloden! ;0)

 Maria sa att han är fortfarande "valpig" i utseendet, hon sa att jag kommer märka otrolig skillnad på hans kropp under 5 års året för de är ju sena i utvecklingen så han kommer grova på sig mera!Så man är så nyfiken hur han ser ut för under ryttare ser han då inte direkt späd ut, men de kan ju göra mycket när man rider i hop dom oxå så jag längtar verkligen tills han kommer....De hade i af kallt i spanien nästan snö varning de var under 0 gradigt under natten så de är ju bra så han inte får en kall chock här! Så nu håller vi på att annosera ut han för betäckning till sommaren i PRE katalogen så man måste få till en bra annons som säljer :0) Maria skulle hjälpa mig med de eftersom hon vet ju mer om han stam å sen skulle hon göra åt sig själv oxå i samma veva så de tacka jag för!!




Hoppas de kommer mera snö snart för de ska vara kallt ett tag till så man har ju förhoppningarna uppe att de ska bli lite bättre i hagarna snart,hästarna knappt rör sig de bara står å hänger på samma ställe där de är plant...*suck*


Nu ska jag sova är trötter....

Av Linda Calissendorff - 25 november 2008 12:27

Äntligen en häst som går igenom en besiktning!!! Han hade en anmärkning på V fram att han var inåt tåad men de känns som ingen big deal då man tränar travhästar som andå håller för de så är han halt fri efter 1 års tränade så ska de nog inte bli några problem :0) Känner jag mig rätt så kommer jag nog kolla upp honom titt som tätt i af! *ler* Han fick ett STORT plus för sitt temprament så de känns ju toppen!De är de viktigaste i de hela!

Ja nu vet ni att jag är en lycklig hästägare snart *ler*


Hej svejs!

Av Linda Calissendorff - 24 november 2008 22:09

I går bestämde jag & Robban oss för att köpa Orujo om han går i genom besiktningen i morron fm...Är nervös som bara den att de ska vara nått fel,men hoppas inte de...Så allt känns bara toppen har inte haft ens ångest trots vi köpt en sån pass dyr häst men de kommer väl *ler*

Jag skulle ju välja mellan han och Palermo men den hade Spanjorerna bokat i sista stund dagen innan så de blev enkelt att ödet fick välja då så slapp jag ;0) Bruka ändå bli fel då jag gör de *s* Nu kan jag skylla på "ödet"

Robban provade pruta på han men Maria var stenhård  och vägra i så fall sälja honom för hon sa han var värderad till minst 120 tusen så ska inte klaga att man fick de pris vi gav!Hon mena på att hon hade inte släppt honom om de inte var för akut stallplats brist de var många 3 åringar som ska in å ridas in nu i höst.

De tragiska är att han står inne konstant i sin box förutom att han går i skritt maskin 1 timme om dagen+rids vissa dagar i veckan,fatta vad han ska bli lycklig att få komma hit gå ute större delen av dagen å få SKITA ner sig *ler* De är den andleningen att de inte får gå i hage för dammet i hagen "äter" sig in i pälsen så de måste schamponeras då de varit ute VARJE gång...Inte direkt bra hästhållning då kanske de ska börja samla porslins hästar i stället... *GRRR* Så kan säga om denna hingst är så snäll att rida efter att aldrig få komma ut så kommer han nog inte bli några problem här med så mycke utevistelse ;0) Han lär ju bli mer levnads glad kan jag lova...Jag längtar tills han kommer så han får lägga sig rulla i snön å bara mysa runt!

Snacka om totalt ombyte från värmen till kalla snöiga Norrland så jag tycker lite synd om honom,men i de långa loppet så kommer han nog bli som sagt en LYCKLIG häst hos mig!


Har varit på foder föreläsning i dag om hur vi utfodrar våra hästar å de var mycket intressant så nu ska jag göra en analys på vårat hösilage pronto!

Så man vet vad man ska ge dom i kraft foder så de får i sig de sig efter sina behov :0) De är svårt att hitta rätt foder i denna foder djungel men jag gillar havre så får försöka hitta nått koncentrat foder som man kan ge till havren som stämmer övernes med hö värderna! Intressant var de i af ,hoppas de anordnar mera sen framöver! :0)


Nu ska jag ge pållarna lite vatten påfyllning & kraftfoder!  Bye Bye!


Av Linda Calissendorff - 22 november 2008 22:16

För receptet på Bounty bollarna,har gjort dom i kväll å de var banne mig godare än dom man köper! Å så enkel att göra :0)

De ska vi lägga på minnet!


Av Linda Calissendorff - 22 november 2008 15:08

Fick just ett mail av Maria från Spanien och tjejen som hade tingat Orujo hade inte hört av sig troligtvis så var de för hon inte hittat en stallplats :0) Så hon maila å sa att den som var först till kvarn fick köpa hästarna så de var ju toppen!Hon tyckte de skulle vara jätte roligt om jag köpte en för hon själv var från östersund så hon tyckte de skulle komma lite mer PRE hingstar till norrland! *ler*

Så nu ska Robban ringa i morron å diskutera med henne om priser å göra klart så kanske om de klaffa står de en ny häst här i december!Typ sämsta månaden att skaffa häst då de är kallt å jäkligt... men de blir ju en varmare snart igen *optimisten* skulle vara så jäkla häftigt att rida en som är grundriden å kan gå i form i alla gångarter,den senaste jag red så på var Gasten å han var ju ett halvblod som var mer eller mindre tokig i mellanåt så några sånna vill vi inte ha igen ;0) Så håll tummarna att de går igenom de känns i af helt rätt och man lever bara en gång de är ju mitt motto så vad fan de är bara hoppas han är som han ser ut på filmerna å korten å att han givetvis går igenom besiktningen innan han åker!men de får hon kolla till veckan om de finns tid för nån vetrinär att komma ut!Så hoppas han är fräsch så man slipper behöva behandla de första man gör då drar jag mig ur på en gång....

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards