Stall Ardbeg

Alla inlägg under juli 2008

Av Linda Calissendorff - 26 juli 2008 13:56

De är bra lustigt att i går kändes de som man ville bara ge upp med Hilda och att de aldrig kommer hittas en förklaring till dessa galopper,men i dag var man på travet å såg 2 årings serien springa så vart man sugen igen! *ler*

Så nu blicka vi framåt igen å hoppas att Hilda ska finns flytet i loppen :0) Läste lite mer ingående på sjefen avkommor och de var MÅNGA som av nån andledning har massor av galopper i raden men de verka helt klart kapabla för när de har en "ren" tid utan galopp har de oftas vunnit eller placerat sig bland de 3 första så man ska nog bara jobba vidare och inse att han lämna nog lite galopp benägna avkommor ,men med kapacitet då de flyter! Kolla av puls mätaren i går efter loppet och Hilda sprang upp till 1.25 en bra bit så jag ska inte klaga fart finns så de räcker i henne :0)

Vi får satas på Solänget,umeå,skellefteå som våra start banor i framtiden för nått gör att de inte är bra på Dannero kan vara för där hon gjort sina första lopp & de kanske för med sig dåliga minnen eller upplevelser vad vet ja....

Så nu som sagt är de nya tag :0)

Av Linda Calissendorff - 25 juli 2008 23:05

Å har inga bra resultat att komma med för Hilda galoppera 3 gr!Kan finnas flera förklaringar då hon upprepade förra starten på Dannero,

Antingen så är de banan eller kusken eller är de för hon hade nät för ögonen för hon uppträde likadant som när vi provade de helstängda men vet inte riktigt hon slänger liksom bara upp huvdet å galoppera enligt Micke så jag vet inte vad jag mer ska hitta på till henne....Vi ska prova en start till å be kusken bara köra långsamt å försöka få henne att trav igenom ett lopp hur sakta de än går!Sen blir de koll hos vetrinären igen å efter de får vi diskutera om de är lönt att tävla nått mer i år eller om hon ska få en vila å sen prova igen till våren i stället! Men de få vi se då nu ta vi nya tag å hon får mest ta de lungt i mellan starterna å bli riden =0) N ska Linda spela lite TV spel sen sova jobbar i helgen :0(

Av Linda Calissendorff - 20 juli 2008 21:56

Jag & Robban har lånat de nyaste Tv spelet Wii å de var ju skiiiit kul *ler* Man blir som barn på nytt! Kan säga att Edwin ( 3 1/2 år ) klassa ut mamsen på golf *skrattar* De ni :0)


Körde Hilda i går på mon med lite tyck intervaller med tyckvagnen å hon känns super fin i formen!Provade även nosfladdret när vi liks var ut så hon ska vänja sig & hon brydde sig inte märkvärdigt så hoppas de går lika bra på fredag om vi nu kommer med de är ju anmälningar i morron...I kväll blir de hel kropps massage och lindande ben & lite linement så hon blir bra förberedd inför starten!

I går så stod hon längst nere i sin hage å käka lite gräs så kom jag ut å ropade på henne då kom hon i full galopp & gnäggade när hon kom fram de kan jag säga är kärlek de mina vänner de värmer så i hjärtat!! *ler*


Min wilma var ju så att kom jag ut så sprang hon i väg och ställde sig i ett hörn å önska hon var på en annna planet,men inte konstigt då vi upptäckte pålagringarna efter ett antal sprutningar så förstå jag varför hon inte ville träna så de var bara jag som inte uppfattade de hon så väl ville visa utan trodde de bara var sto fasoner.... kan säga att man fick ångest när vi väl fick veta,men vi gjorde ju de vi kunde då med regelbunda koll men man väljer ju att röntga sist när de blir återkommande då de oftas är för sent! :0(

Men kan trösta mig med att hon trivs med livet som mamma & nu komemr hon så glatt fram till oss igen *ler* så inget ont som inte för nått gott med sig! Ha de bra i semesterns tider i morron börja jag jobba.............*suck*

Av Linda Calissendorff - 17 juli 2008 01:10

av att ha semester *suck* Man märker man lägger till sig ovanor som att sitta uppe till 2 på nätterna å vill helst sova till kl 12 dan efter så tur man har bara en vecka så är de dags att komma till verkligenheten igen...


I går var de trav på Änget å måste gratulera min kompis som kvalade in sin häst Rune Brun både hon å hästen var nervös ,men nästa gång ska "Big mama" hjälpa till så de bir nån ordning *ler stort* Ska skaffa henne en STOR flaska räddningsdroppar! Så bara träna på inför start så kanske vi kan få de att stämma i hop så vi kan åka å tävla samtidigt,vore roligt som bara den :0)


I dag har vi galopperat  i skogen & Hilda var het som bara den så de var på vippen att jag orka hålla henne från början när jag skulle fatta galoppen... Hon vet exakt vars vi vänder upp så man märker på pulskolockan att pulsen rusar upp från 105 till över 140 å då har man inte ens vänt upp *s* men så länge hon inte börja stegra å bocka så är jag nöjd så vi forsätter väl å se hur hon tar träningen för minns när jag körde back träningen i vintras så blev hon oxå het när man vände upp men de gick över då hon insåg att hon INTE skulle springa fort! Sen blev de massage,stretsching och kylde ben så hon får sån tränings värk de ärju helt andra muskler som hon använder nu i galopp :0)


Har fått sån berömm för att hon var så duktig sist på solänget å att hon var så vältrimmad och fint musklad så bara suga åt sig å bli stolt!! Så vi ska bara kämpa på få ner lilla hö magen ,men de är inte lätt då de går upp av minsta lilla för mycke å jag har ju svårt att hålla igen på maten för tycker så synd om dom att de inte får äta när de vill....men vi har börjat att ge henne 1 kaka hö och dela upp de i minst 6-7 gr om dagen så de blir lika mycke som när vi gav 4 gr och samma mängd  så de blir mer utspritt för att hålla magen i gån för man ska inte låta dom gå för länge utan för då får man ett magsår som ett brev på posten å de vill man inte! ;0)


Sköt om er å de är nog inte bara jag som undra -VARS TOG SOMMAREN VÄGEN?! Hoppas vi får en fin å varm höst i af alltid nått....


Av Linda Calissendorff - 13 juli 2008 14:30

Har nyss kommit in från stallet,har galopp intervallat Hilda i dag! Var tvyngen att göra de nu på dan för jag börja jobba kl 4 så hade inget val men ursch vad hemska dom är de där jäkla bremsarna...I skoge blev de lite lugnare för där håller de inte till lika mycke ,men tur Hilda inte blir så störd av dom som vissa hästar kan bli de kan j bli hel galna när nån biter sig fast!Längtar efter hösten nu *ler* men de har de ju nästan varit hela sommaren men ändå är de kvar de små skit insekterna *suck*

Hon var duktig som vanligt att galoppera i dag fick vi till 2 galopper i varje så de var ju toppen, så hon tränar båda sidorna så hon inte blir starkare i den ena... De hon började med nu var att "dyka" ner med huvdet så tror jag måste byta bett till nästa gång för har haft stången  på henne så en kompis sa att de kan vara därför hon vill komma undan stången som hon gör så,å man vill inte ha en dykande häst i galoppen uppför en sandbacke... Lätt att de blir snubbliga när de är trött å man vill inte ha en häst över sig om hon snubbla till och ramla över en! "hemska tanke" Hon kom upp rejält i puls låg strax över 200 i puls så hon fick upp flåser rejält ;0)

Nu ska jag åka å jobba.... "stor suck" Tur man har 1 vecka semester i veckan *ler*


Av Linda Calissendorff - 12 juli 2008 22:40

Hilda är i toppform ,de bara lyser om henne & hon piper å bocka omkring i hagen så hon mår allmänt bra efter loppet!

I dag träna vi lite akademiskt på ridplanen för att känna om hon var mjuk i kroppen efter starten och de var hon *ler* hon gjorde fina slutor och öppnor utan protest så hon känns som vanligt!

I morron blir de 4 galopp intervaller på mon i stället för intervaller på änget,hon älskar att galoppera så de ska vi ta nytta av! :o) Ska rida med flughuvan så hon lär sig gå med den när hon ska tälva på Dannero så hon inte får en chock av att den sitter på!

Får även prova nosfladdret sen men vi börjar med nätet så man ta en förändring i taget! Nu ska Linda hoppa i soffan å glo på en film.... "Livet är härligt"

Av Linda Calissendorff - 10 juli 2008 00:07

Å vad Hilda var duktig i dag önska jag fått veta hur fort hon gick från galoppen i första kurvan till mål för om hon inte galoppera så borde hon sänkt rekordet mer än vad hon gjorde i kväll! Jan sa hon var stänk rädd så de är nog där problemet suttit hela tiden så nästa start blir de stänk skydd för hela slanten och Jan Norberg upp igen *ler* Blir den 25 juli på Dannero så blir de hon står på start och stängt vid 20 000kr så de blir perfekt lopp för henne så hoppas på bra spår!!!

Hon såg i af kanon fin ut när hon kämpade in sig på 4:je platsen så jag känner att hon är i af toppform & de kan bara gå bättre å bättre!Nu ska jag sova å med ett leende för de har jag haft hela kvällen så roligt när man får ett kvitto på att man träna åt rätt håll,för man kan göra så många fel på vägen... ska kolla upp henne igen efter Dannero så inte de blir känningar i framknäna, men de ser inte ut så nu när hon springer med PG skorna i af så hoppas de funka i förebyggande syfte med! Ska ladda upp kort i morron från tävlingen som johanna fotade på oss :0)

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards