Stall Ardbeg

Alla inlägg under september 2010

Av Linda Calissendorff - 30 september 2010 18:01

I dag så tog jag och Linda-Li och böjde upp Kristallen här hemma för kolla henne hade på känn hon skulle reagera när man böjde i hop fram kotorna...Och så blev fallet   

Vi tog inte ens i nått så börja hon försöka ta sig lös å börja backa å små stegra så vi höll inte ens i 1 min för hon kunde inte stå stilla så hon var 1-2 grader halt och även lite synligt halt oböjd....

Så bara inse att hon kommer inte fixa de varken som rid/kör häst så ha fattat beslutet att ta bort henne den 12 okt känns för jäkligt, men vad ha man för alternativ vägra försöka ge bort henne som en sällskap häst då de ofta inte sköts om när ingen ha nån nytta för dom så står de där misskötta och ingen sköter hovar mm.mm så jag ta mitt ansvar och ta bort henne i stället även om säkert några finner de grymt men som sagt hon HA ont i sina kotor de är ett som är säkert! :0/

Ursch får en klump i magen bara jag se henne nu när vi bestämt oss... önska man kunde fått göra de i dag så man slipper ångesten men de är ju ofta väntetid där nere så bara härda ut...

Tänker mest på Sandra som ha skött om henne den sista tiden känns för jäkligt att hon ska få mista ännu en häst som hon tycker om men jag vet ju att Sandra inte vill hon ska ha ont men jag tycker ändå synd om henne...Tur hon ha Victor som finns kvar här,ha sagt hon ska få ha han som ridhäst sen om hon vill efter han tävlat klart för hon gillar ju han så mycket å de känns bra att han är fräsch i sina ben så han kommer hålla som ridhäst efter travet


!Sen kom Jeanette och sa upp stallplatsen för hon hade hittat en plats med en annan fång ponny som han kunde gå med så de är ju bra att både hon och han blir nöjda!

Vi ha ju mindre hagar här p.g.a lite mark så man måste vara bredd på motionera sin häst i stället och klart hon bor i Domsjö så de blir ett evigt kärrande för henne i dagsläget.

Så vet ni av nån som söker stallplats där de finns kanon bra rid/kör vägar så är de bara tipsa om de finns här!

Vill helst ha en kör intresserad de känns som de finner sig mer med mindre hagar, de är man ofta van på travbanan där de finns oxå mindre ytor att ha hagar på.

Som sagt de är väl de enda negativa här på gården annars finns de en liten ridplan å massor av härliga ridvägar i skogen så där kan ingen slå oss på fingrarna! =)

Nu ska jag ta och gå ut å göra stallet inför kvällen innan IDOL man sitter fast här mellan 20-21 varje kväll idol nörd som jag är ha bara missat 1 program sen de börja... Nördigt I know!!!

Av Linda Calissendorff - 27 september 2010 18:20

På en hårsmån vi stod som första reserv först å de finns inget mer irriterande än vara så när men ändå långt borta...

Men så hade en som anmält till Rättvik kommit med där så då fick Victor komma med ändå! =)

Eftersom Stefan är på kriterie auktionerna så blev de Kenth Åkerlund som blev kusk denna gång,hade satt upp Lasse Lidberg först men han hade lovat bort en styrning åt en annan....

Hade varit roligt att se om han märkte skilland på Victor efter dessa 3 månander, men vi hinner väl sätta upp han fler gr!   

Sen måste jag sluta nojja mig för motståndet hela tiden...

Jag ha en häst som oxå är bra, men jag får panik så fort jag se vilka som ska vara med...Men Victor ha ju som mest startat auto start så han ha inte fått gått så många volt starter förut för vet Lasse försökte undvika de då han var lite hetsig i starten,men nu så tycker jag i af att han funka rätt bra även från snäva spår som han fick denna gång....  

 

Nu ha jag beställt hit en som ska sätta lite nålar på han så han ska bli extra lös å ledig i musklerna inför starten så hoppas de ger effekt!   

 

Brr vad kallt de är ute nu är de endast 4 grader här......  

 

 

Av Linda Calissendorff - 27 september 2010 16:39

Fick just veta att Orujos helbror Maestro är hos henne på träning!

Inte illa då hon är väldigt duktig inom de klassiska ridkonst så var de lite extra roligt att hon ha honom!   

Här kommer lite kort på snyggingen de är lite lika ändå tycker jag! =)

 

                  

Av Linda Calissendorff - 25 september 2010 18:43

Wilmer kom 4:a i dag han hoppa från starten han blev lite väl ivrig och Pelle höll igen, men sen så fick han gå felfritt i mål!

De var en som körde för fort så han kom upp sig en placering!

Kändes som de var viktigast att han fick gå ett lopp i trav så de gjorde inget att han kom på 4:je plats.

Så han kom 5:a tror jag i hela serien så de är vi nöjd med eftersom de som sagt ha jäklas varje gång!   

Nu blir de att ta de lugn i skogen ett par månader tills snön kommer så blir de lite mer tempo körning inför våren.

 

Tog med Victor på banan när vi liks skulle in för lite miljö träning att de är lite liv på banan och intervall körning. Han var cool i boxen trots högtalare var på när 2:årings serien gick så de var positivt!

Sen så körde jag han på banan för uppvärming och jag kunde köra han med lösa tömmar?! Tro min förvåning då jag mest legat bakåt för orka hålla han något så när lugn...

Så de var en helt annan häst i dag så lugn å fin!

Sen så körde jag 6 intervaller runt 1,30 och han var kanon fin!

Han nagga inte upp såren heller så kanske Sune fick till han ändå!   

Höger tömmen ha haft en tendens att glida ner lite på rumpan och de brukar vara att de är sne eller att de går lite snett,men ingenting i dag den låg helt klockrent stilla på rumpan!

Så nått ha hänt efter behandlingen i tisdags när han var här!

Han var lika nöjde efter träningen han ha aldrig stretchat så bra heller helt avslappnad och de gick galant!

Så jäkla roligt att man får lite utdelning på den tid/pengar man lägger ner med DVS behandlingar,såna här gånger är de klart värt de!

Så får se om Sune får kika igenom han igen i slutet på månaden när han skulle upp för checka att de är fortsatt OK! =)

 

Nu blir de soffan ska passa på medans Robban & Edwin är på byn å ränner! *ler*

Ha en trevlig lördag!  

Av Linda Calissendorff - 24 september 2010 22:08

I morron är de sista träffen för 2 årings serien och de känns faktiskt skönt när de ändå bara häxat för oss i varje lopp de ha varit nått varje gång... Så han ha gjort de bra ändå Wilmer man önska han fick ett bra lopp i morron som avslutning de är han värd! =)

Tar nog med Victor in samtidigt i morron, nyttigt för han att bara stå i boxen och se att de inte blir tävling så kan jag köra han i några intervaller i morron när vi liks är inne,ska bli skoj å känna om de är nån skillnad efter Sune fixat ryggen på honom men de kan ju ta tid som sagt men ska analysera å kolla hur han rör sig som!   

 

Tråkigt nog så hann bara jag å Linda-Li köra tillsammans 1 gång för Nalle är nu behandlad p.g.a en svälld has som han fick problem med men hoppas han är fit for fight nästa besök så kan vi fortsätta med intervallerna de är nyttigt för Victor att ha en kompis med sig så han lär sig slappna av bland andra hästar de är bara positivt för honom! =)

 

Nu ska jag ta in de blöta hästarna som stått ute hela dagen så de vill nog komma in och sova gott inne! =)

 

 


Av Linda Calissendorff - 21 september 2010 23:13

Jag hatar att leta sadlar.....

Finns inge värre än de när man är lite osäker själv hur de sitter!

Ha ju fått låna 4 st och ha prova 2 st av dom som jag tyckte passa bäst på han när jag bara kolla i stallet.

Men jag tycker ja kommer som i en uppförsbacke bak på sadeln...

Han är ju liiiite överbyggd bak, med rak rygg och grov fram så ni fatta ju hur svårt detta är...  

Skulle jag sälja min Amazonas sadel så får jag en hel del den är ju inte så gammal och lite använd,men de är ju de att chansa på hitta rätt märke de finns ju hur många som helst....

Ja jag blir bara less måste ju hitta nått som passa han så han inte får tryck bak på länden som han fått av den jag haft som man trodde passa bra...


Victor fick en genom gång av Sune i dag han satt fast på höger sida så han sa att han skulle troligen inte slå på sig nu på kotorna men de är upp till bevis om de funka,ha svårt att tro de men de blir intressant att de som sagt man måste ju de en chans som sagt!

De är bara en häst jag märkt skilland på och de var Hilda som hade en rätt så kraftig rörelsestörning när vi tog över henne,de fixade både Monica å Sune så de är som sagt den enda häst jag märkt på så konkret!

Men de här lite små skavanker de ha jag inte märkt av på samma vis...

Vilka erfarenheter ha ni haft av era kriopraktor som ni använt er av?

Ni får gärna skriva en rad å berätta!   

Han fick akupunktur efteråt för att släppa spänningarna å jisses vad han blev pigg efteråt i hagen! Han stegra å hoppa jämnfota som en tok å rulla typ 10 gr    Så de tror jag stenhårt på för de ha hjälp mig med så de kan jag gå i god för att de är mumma för spännigar!


Är så glad för Linda-Li ha fått jobb på samma ställe(fast i en annan grupp) som jag är på så nu jäklar ska de bli fart på vårdtagarna!

Sen skit roligt att vi kan träffas lite med å surra hästar å annat strunt på rasterna de GILLA jag!   

Vi körde i går på änget med "Boko" killarna å shit vad Victor var på gasen när de var sällskap med så matte ha träningsvärk i armarna i dag.... *ler*

Vi mötte först ponny travskolan med MASSA små skitar så de blev lite förvånade var de var för små konstiga hästar med vagnar efter,sen så kom de 3 st rådjur på rakbanan så de är alltid flera djur som springer omkring på området så man får passa sig!

De var oxå älgar som stod å mumsa alldelens där man svänger in till banan de hade Matte & Linda märkt men inte jag,snacka om jag behöver glasögon som missa 2 st stora älgar! *skratta*

Sen så skulle Linda-Li sköta tidtagningen men de gick ju lite halv dåligt så vi fick köra på känslan! Å den kan man inte alltid lita på så de gick säkert för sakta men de gör inget grabbarna starta ju förra veckan så de är bra med ett lugnare pass!   


Nu blir de till å lägga sig tidig morron i möra igen!

Natti natti!



Av Linda Calissendorff - 19 september 2010 22:39

I dag så kom Märta och massera upp Victor efter starten och han var som lite stelare på hela vänster sidan så nu blir de KNÅDA inför nästa start!

Hon trodde de satt lite att därför han drar vänster bak i mellanåt,han ha blivit bättre å bättre tycker jag av de massagen som han fått hittils så bara fortsätta så kommer de kanske ge utdelning att han fixa kurvorna bättre! =)


På söndag kommer Sune å ska kika igenom ryggen å se om han hitta nått sen kanske han får lite akupunktur på sin vänster sida de tar bra de!

Så han blir ompysslad mitt lilla hjärta!   

Såg på Atg lopparkiv i dag hos Linda-Li för att se loppet och blev bara MER nöjd nu när jag fick se hur de gick till där framme!

Han låg ju bakom ledaren som krokna lite på upploppet sen så kom de en utvändigt så han hade inte mycket till chans att komma ut så han fick vackert gå med där bakom i mål så de skulle vara intressant att se vad han hade hamna om han fått en lucka tror sämst 3:a faktiskt!   

Känns roligt att man ser han går bättre å bättre de ger en bara med taggad att fixa å trixa med han så han ska verkligen må TIPP TOPP!


I dag så var Theres H snäll att fixa fram 4 st dressyr sadlar som jag ska testa på Orujo för när Monica kika igenom han så var han öm i länden och hela vänster sida p.g.a min akademiska sadel klämmer precis bak i länden så han får rakt "bullar" bakom valvet så nu blir de en vanlig sadel tills han byggt upp sig! De har varit de som spöka att han inte kan jobba bra med vänster bak de känns skönt de inte var nått allvarligare!

Men DYRT inte lätt att hitta en bra sadel till ett billigt pris...

Ha nu en olympic,County,Albion och den sist nämda minns jag inte märket på ha blivit senil!   

Provade bara i stallet å då tyckte jag att Theres sadel satt bäst men ska testa rida i morron å se hur de går då när han rör sig!

Han ha kort rygg,rätt så rak och sen låg manke och bred fram så inte de lättaste som sagt att hitta rätt....

Önska man bodde mer i söder de finns ett helt annat utbud på sadel provare där som man kan ta hjälp av... :0/


Nu blir de att se på Tv å se att de blå jäklarna än en gång vinner valet fyyyyyyyyyyy vad tragiskt för gammla,sjuka och arbetslösa enligt mig är de bara de som tänker på sin egen börs som rösta blått!

Jag tänker på mina medmänniskor och de som inte ha de så lätt så jag är inge självisk å tänker på mitt eget välbefinnande,utan jag vill ha ett tryggt sverige som ha sunda värderingar kring vård,skola,arbete!



Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards