Stall Ardbeg

Alla inlägg den 6 november 2008

Av Linda Calissendorff - 6 november 2008 00:00

 I dag har jag varit i stallet HELA dagen från 7 till kl 4,kan säga man är trött å slut... *ler*


Först kom Stina och massera genom Hilda, hon var lite lite öm i bakdelen men inte konstigt då vi kört tryckvagn med henne så klart hon blir lite "lömmen" i kroppen!Så måste då utvärdera Thrumpern att den funka faktiskt då de var minst 2 måander sen Stina kolla igenom Hilda sist! :0)

Sen verka hon hovarna på Wilmer & Wilma och jag säger då de att jag har en sån cool liten fölis!Han stod jätte fint å stilla medans hon verka å Stina är ju väldigt noga så de tar ju lite tid men han stod så tålamodigt så!Fick mycke beröm av henne att jag var duktig på hantera unghästar då hon sett många som knappt är hanterad så de är en fara för henne att verka dom... Så de är roligt att få lite creed att man är nogrann å grejar med han varje dag! Sen så provade jag binda upp honom för att tvätta av han i baken då han fått diarre av slemmlösande medicinen så tänkte försöka tvätta av de värsta...Så första gången han blir tvättad å han står med öronen framåt å njuter för fullt,helt otrolig häst!Han har ett kanon psyke så hoppas han forsätter i samma stil då han blir större ;0)


Sen ko Karlmakr för att sko Hilda & Super Q så efter de var gjort så tog jag premiär turen med Q och han skötte sig exemplariskt!!Vi skritta ett varv runt mon å han hade som de flesta travare som kommer från proffs svårt för att skritta framåt i taktfast skritt....Blir mest bara lite "trippande" då de väntar på att de ska börja trava!Men efter ett tag är de så häftigt att se att de börjar slappna av frusta lite sen så förstå de att jag baar vill skritta så ser man hela hästen slappna av å skritten flyter på!Så skönt att de får känna ett lugn efter all stress han varit ute för både med smärta & press att prestera så bra som de begärt av honom...

Karlmark sa han hovar var väldigt tunna både sulan å hovväggarna på fram hovarna mest å de senaste 2 starterna sprang han barfota...*huga* Snacka att han lär haft ont i dom så tunn som de var...Blir så förbannad att de inte kan ta större hänsyn till en häst,utan bara köra över dom å håller de inte så får man nog en ny i träning...för jäkligt de ska få gå till så hos proffs tränarna *GRRR*


LindaLi hade pratat med en kompis till henne om  just urkalkningar ,å hon hade kollat med olika vetrinärer för hon har en 2 åring som oxå har urkalkningar så enligt den vetrinären ska man bara ta de lugnt inge snabba farter så skulle skelettet/brosket nybildas men de tar ju som sagt tid så nu fick man lite större förhoppningas på Q så hoppas de stämmer nu då!Åsikterna går i sär tycker jag  på vilken vetrinär du fråga så man får lov att tro på de som är postiva *ler*


Nu ska jag sova lite ska jobba i morron :0(


Kvällens ordspråk: Även ett högt torn börjar vid marken...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards