Stall Ardbeg

Alla inlägg den 2 november 2014

Av Linda Calissendorff - 2 november 2014 20:53

Nu har vi gjort kväll ingen som skulle köras i dag så då står de givet med pyssel på hästarnas scheman och så blev de oxå!   

Först ut så klart Cantab som fick bekanta sig med oss på nära håll i kväll då de är alltid spännande att känna igenom en ny häst men händerna då får man massor av information hur hästen är i dagsformen.

Å det vi kunde känna var att han var öm i bakdelen mest på vänster sida och han äm hela vägen från ryggen och ner vilket är inte så konstigt då de lätt drar på sig spänningar    och tar man inte och löser upp dom i tid så blir de ju mer å mer ömt i muskelaturen.

Han tyckte först de var lite små otäckt att få massage, men sen så stod jag framför hans huvud medans Ricky massera, så lade han huvudet i min famn och bara myste! Han är så fruktansvärt trå i mänsklig kontak ,men samtidigt lite små rädd, men de där kommer han övervinna för han märker att han får kärlek tillbaka. helt övertygad...  

Jag har verkligen fastnat för denna kille med desamma jag såg han i går i boxen, jag älskar dessa osäkra varelser som man sen se förvandlas till självsäkra individer de är den absoluta roligaste förvanlingen man kan se en häst göra!  Jag har ju fått följa Brodde på sin resa som har tagit över 1 års tid att få han till den självsäkra killen i dag som ser ut att äga världen! Ja utanför hagen annars så är de wilmer som styr honom eller som jag tror "att han låter wilmer tro de"   

Kroppsligt kanman alltid förändra men de personliga och själsliga de måste man jobba på ett annat sätt och de är den förvandligen som går direkt in i ens hjärta!   

      


Efter massagen fick han Sven Lindbloms special massage olja och sen lite upp smörjande med gröngröt på fram & bakknän sen ett nytt stall täcke sen blev de in i boxen och han åt av mitt i hop kok av korn och smög dit lite nypon pulver,brännässla och msm och han var där och smaka så hoppas de är tom i krubban i morron bitti!   


   


Sen var de Broddes tur att få en omgång efter loppet i fredags vet att Sandra gnugga igenom han med på lördag men han fick en lättare massage i dag men och  finns inte en tillstymelse till ömhet nånstans så han är fräch efter loppet vilket är alltid skönt att få ett kvitto på att han jobba helt rätt på banan!   


Efter han som var de Wilmers tur och han är ju min alldelens egna damp häst så han vill ju gärna visa sin matte vars han är öm nånstans och de är vid fram bogen han som vill gärna hjälpa till med att sträcka fram benet lite extra så man ska komma åt ordentligt!   

Så han är alltid rolig att massera för han verkligen kan njuta i full drag när man träffat rätt!

I morron ska han få en lättare omgång så han är mjuk inför tisdagens uppgift igen så han är mjuk som en fjäder på banan,vi ska med testa en ny käk en kanadensisk sort som ska kunna få fram hans huvud mer än i raymond käken sen ska vi införskaffa en nyasre sort av halsbygel som jag sett men vet inte vars man ska få tag på en sån ha letat på nätet men ej hittat nån... hmmmm får söka vidare!


Nu är de kväll hos oss ligger efter många timmar i sömnen har ju bara sovit 7 timmar på två dygn så bäst man hoppa  säng i tid då de vankas jobb i morron sen 3 starter till denna vecka så ingen rast och ingen ro men de är de roligaste jag vet så jag gör de mer ÄN gärna!


Ha en bra kväll ni som orkar med att läsa alla dessa nya inlägg!   


Avsluta med ett video klipp på Bredångers kungen hur han står och kika vid fönstret ut till banan så fort han får chansen på tävlingar de kan man kalla god inställning till tävlandet och inte nån som står och gömmer sig vid nått hörn och inte vill helst synas! "ler"



 


Av Linda Calissendorff - 2 november 2014 18:16

Nu ha grabbarna fått nya pannband och kan säga alla i stallet kommer få såna snygga tävlings pannband som är handgjorda av en tjej på nätet och de är jätte fina!
Å kanon sevice då tjejen gjorde dom på direkten då hon hörde han skulle tävla på onsdag så jag ville så gärna ha de på honom när vi starta! :)
Så nu är de bara inhandla eftersom till alla våra guldklimpar! <3

NU ska jag äntligen få gå ut till stallet nu ska han få en rejäl massage av sin nya matte! :) ska bli spännande att se hur han reagerar på de!
Tjing!

Av Linda Calissendorff - 2 november 2014 14:24

Lite nya kort på den svarta hingsten! :D

Av Linda Calissendorff - 2 november 2014 13:21

Ja han är precis som Brodde som bara ÄLSKAR att gno in hela sig själv i värsta ler pölen i hagen så nu har vi två st lortiga killar på gården! :D
Men de har ju bägge visat att de är duktiga på travbanan så då får man vara skitig de gör inget bara matte som få gno lite extra! :)

Av Linda Calissendorff - 2 november 2014 11:22

Nu har äntligen Cantab kommit hem till oss! :) Vi åkte kl 9 på morron efter gjort klart stallet och allt runt omkring som ska fixas innan man kan vara borta en hel dag...
Vi kom fram kl 17 så var med spänning vi gick in i de gigantiska stallet med ca 40 hästar som titta nyfiket på oss när vi kom in in stallet! :)
Vi gick och små prata samtidigt som vi gick längre in i stallet sen stanna han vid en box där stod en tillsynes lite halv ängslig kille men lite lätt hängande huvud....
Han hade fått lite lugnade i form av en gel som man smörjer innan transporteringen då han haft som små panik i transporten titt som tätt vid varje resa...hon som skötte honom sa ja ni får förbereda er på att de kommer att leva om I buret,men de är bara köra på inget annat att göra.... sen gick jag in och små mysa med honom och han fick ett äpple som han mumsa i sig på sen så börja jag stryka honom på huvudet då borra han in sitt huvud i min famn då kan jag säga Linda smälte som smör i solsken och allt kändes såååååå rätt!!! :D
Han var redan i ordning för resan så vi skrev papper och surra lite med Kent och Diedrik sen så var vi tvungna att fara då jag skulle upp å jobba tidigt i dag sen hade vi ju över 6 timmar resa hem så man ville komma i väg i tid... Man var ju spänd från början då man bara satt å vänta på han skulle få nått bryt i transporten men de blev inget utan han stod som ett ljus hela vägen hem! <3
Stanna till i Sundsvall och kände om han var svettig men inte ens de var han utan han ville mest bara stå och gosa sötaste gubben! :)
Vi hade ju tagit bort mellan väggen i buret för jag förstod på de som de förklara att han är en så kallad bred åkare, så han får panik om de är trångt för bak benen så de problemet är nu löst hädanefter åker han ensam i transporten utan mellanvägg så tänker inte ens försöka åka nån annan då jag vill inte utsätta han för denna klaustrofobiska känslan som uppstår för honom... Så de är inga problem att fara med honom utan han kommer tagga ner mentalt men nu sen när han vet att de är inget fara och jag förstå ju stå han på proffs träning så kan de ju inte fara in på banan med bara en häst utan de medför ju problem då de drar ju in fler i samma veva...
Så de här kommer bli hur bra som helst är helt övertygad om att han kommer få ett helt nytt liv och han kommer tända till rejält på våran träning och hemma miljö där alla våran hästar får massor av pyssel mot för stå på proffs träning där de är bara en i mängden och de gör stor skillnad mentalt för en häst! <3
Så nu längtar jag hem vill ju hem och umgås med honom och lära känna hans personlighet alltid lika spännande att se vem som är där under pannluggen! :D
Han hade ätit,druckit och sovit i boxen vilket är skönt att se så han ha tagit resan bra och de känns skönt! "Ler"
Nu ska jag ta en power nap är så trött efter lunch maten.....
Bättre bilder kommer så klart sen :P
Tjing på er!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards