Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Kan man motså...

Av Linda Calissendorff - 1 februari 2010 16:54

Soffan eller inte....   Mina ben känns tunga som bly och min hjärna säger gå å lägg dig under filten och vila en stund för de är du värd! Men jag vet man blir bara slöare av att vila men ACK så skönt...


Kallt som fan är de ute och skulle köra Wilmer med Sanna i kväll men jag vet inte hur jag ska göra.... Han ha tappat en sko igen så den satt i 4 dagar så antingen måste jag dra lös den för att köra i kväll eller låta den andra sitta kvar tills på onsdag Fm då Carlmark äntligen kan komma!    De är ju bara -17 nu så man klarar att köra men de ha kommit rätt mycke snö på mon så de är nog kanske lite väl tungt för honom att dra,eller bara en dålig ursäkt av matte *skratta* Men faktiskt så suger vinter underlag för de ha jag märkt på hans puls som jag mäter varje gång jag kör att är de lite snö så blir de markant jobbigare så kanske bättre att avakta men samtidigt ska de komma snö hela veckan så de blir fel hur jag än gör... *suck* Jag hatar att ha beslut ångest över saker de finns inge värre,de liksom gnager fram å tillbaka hela tiden man överväger för & nackdelar! Å inte blir man klokare heller på köpet..  


Satt och kika på solängets hemsida att de blir en 2 åring serie i år!   

Så de är ju toppen men jag såg de ska klara av att trava 2,30 i 1660 meter alltså i 24-25 km/h å de är ju ändå rätt snabbt kan jag tycka... De är ju ca 3 månader kvar å Wilmer ha nu travat som fortast 22,5km/h på mon i som sagt tyngre underlag men de är ju endast en max 50meter de är skillnad mot för 1660m! Hur ha ni gjort mer era små skitar ha ni gjort som nått banjobb innan för testa distansen eller hur har ni gjort?  Vet ju att komma på banan så går de ju lättare med sulkyn och man ha ju som uppkäkade så de blir som annolunda men i af de känns fort *ler* Höns mamman ha talat jag VET!    Men de är ju ändå fina priser med om man ha en häst som är mogen för att vara med så klart man måste prova märker man att de inte funkar så får man väl hoppa av då inget mer med de! Men de vore skoj för då vet man ju att han är mogen för premie i oktober för då går de ju premie tiden så då är de bara köra vidare som sagt! Alltså de kommer ändå kännas stort att man kunnat träna fram han till de även om de flesta gör de med lätthet men de är ändå vi som gjort allt jobb själva så jag kommer vara stolt som en tupp de kan jag lova med inte ett öga torrt!   


Vore som sagt roligt om nån kom med lite tips å råd inför detta hur ni gjort som sagt med era småttingar som jag kallar mina små alltid roligt att kunna dela erfarenheter och diskutera lite just inom unghäst området som man aldrig kan få för mycket kött på benen inom!   


Nu ska jag utfodra mina "gubbar" här hemma som är hungriga!

Ha en bra kväll ni andra där ute som kan ligga å tryna i sofforna! ;0)


 
 
Ingen bild

Pernilla

1 februari 2010 17:14

Stanna inne! Det är du värd! Men sen, är underlaget tungt så kan det ju sätta sig på psyket hans om det blir för många såna pass. Så....stanna inne och mys du! Kram

 
sofia-Stall Neshime

sofia-Stall Neshime

1 februari 2010 17:32

Hade det funnits en 2 årings serie som för rackarn höll tiderna på Dannero så hade jag varit med! (när det var aktuellt förra året) Jag tror det är bra att få öva på allt från voltning, till att springa med andra, miljö osv.

Men de gånger vi var där (inte så många i o för sig) så sprang man fortare än vad som var sagt, senaste gången 10 sek fortare. Då kändes det inte roligt o vi slutade vara med:(

Om de tappar en sko så väntar jag om det bara är någon dag. Hehehe ja det är lätt att komma på "ursäkter" för att slippa frysa arslet av sig, det är då det är bra med träningsvänner som peppar:)

Spännande annars att träna inför kommande sesong:)

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

1 februari 2010 19:03

Men Sofia man måste ju inte hålla takten med dom som kör för fort för vi ha så här att man ska hålla en ideal tid och kör man för fort/sakta så får man sämre poäng å då kan man inte vinna i slutet för den som får mest poäng för den kommit närmast idealtiden vinner fina priser! Dom ha haft betäckningar 2 st från bonäset,en ny sele mm.mm så man tjänar inget på köra för fort så därför dom införskaffat detta med idealtiderna ;0) Hade ni inte så?

http://www.stallcalissendorff.dinstudio.se

 
sofia-Stall Neshime

sofia-Stall Neshime

1 februari 2010 19:17

Ja det var en tid som man sa att man skulle hålla. Och visst kan behöver man kanske inte hålla den, men rusar man iväg fort om man i förväg bestämmt att man ska köra en tid så tycker jag det är trist. Vet att det fenomenet finns på flera banor.............

Annars om man kör fri fart så kan man ju bara vara med att volta och träna den biten i alla fall.

Det där med poäng o priser har jag ingen aning om det fanns? Men låter väldigt spännande att vara med i.......jag skulle varit med om jag varit du:) fina priser!

http://www.stallneshime.bloggplatsen.se

 
Linda Calissendorff

Linda Calissendorff

1 februari 2010 19:22

Ja de är verkligen fina priser de var betäckningar på Keik jo bland annat i fjol så i år vet jag inte vars de lyckas få tag på men de är alltid intressant med gratis betäckningar på fina hingstar =))
Ja vi ska vara med så får hoppas man hitta en duktig kusk som kan klocka tiden perfekt *ler*

http://www.lillbumsan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Jeanette

1 februari 2010 21:18

The fastest way to train a horse - slowly! :)

 
linda-li

linda-li

1 februari 2010 23:12

Sofia: Jag tror att du tänker på provlopp nu, för i tvåårings- serierna förekommer det aldrig att någon försöker/kan köra fortare än idealtiderna, inte på någon bana:) Det skulle förlora hela sin ide' då.

http://linda-li.bloggagratis.se

 
Ingen bild

sofia-Stall Neshime

2 februari 2010 08:15

Linda-Li: Kanske det?? *tänker* mycket möjligt *tänker så det knakar* men det var i alla fall BARA 2 åringar med i det provloppet i så fall:)

 
Victoria

Victoria

2 februari 2010 11:59

Hej Linda! Jag kommer nog ut och motionerar grabben din idag :) tänkte även vandra med Macken på banan lite och träna att ha honom och Tuffing tillsammans och se om min lilla vovve kan bli lämpad att ha med i skogen senare :)

http://victoriali.blogg.se

 
Petra

Petra

2 februari 2010 20:58

Tror inte det här vädret är till för oss som har pliktkänsla och verkligen vill träna våra hästar mycket för att kunna tävla... och ändå härdar vi ut i denna kyla, just på grund av pliktkänsla och vinnarinstinkt! :)

http://www.donnaochkatla.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards