Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 22 januari 2009

Tömkörning i mörkret :0)

Av Linda Calissendorff - 22 januari 2009 22:50

I kväll så sela vi på wilmer med benskydd å hela kittet! *ler* Ska de tränas så ska de! Han brydde sig inte ett dugg utan gick med raska steg i mörkret fast mamma stod å ropa efter honom...

Han sparka några gånger då han blev lite för ivrig å ville i väg men annars så skötte han sig bra för att vara 2 gången som vi var ute med honom :0) Han tyckte nog de var rätt spännande att kolla omgivningarna för han kikade på ALLT! Så nu ska vi forsätta så här 3 dagar/vecka innan han ska åka på "Dagis" i Docksta och få leka med andra killar! Han är rätt stor de märker man när han får grejorna på sig han kan alltså ha en full stor sele men med maggjorden inspänd till max men han är ju dock bara 7 månader så ska bli kul att prov mäta han när han fyllt 1 år då kan man se på ett ungefär hur hög han blir på bena =)


I morron ska jag göra lite övningar med Orujo med min nya "Monty Roberts" grimma så nu ska vi träna lite ledarskaps övningar så man kan hantera han i framtiden på andra platser *ler* Jag fick en video med när jag köpte den å jag måste säga de ger resultat fort men då är de ju mästaren själv som gör de oxå, men  ska bli spännande att prova i af så slipper man hänga som en vante efter honom om de kommer nått sto i vägen om man ska i väg å träna eller göra nått annat ;0)


Nä nu ska jag FETA mig i soffan med go fika..... *ler*






 
 
Ingen bild

Therese

23 januari 2009 08:08

Jag har en Monty Roberts grimma till River. Jag brukar använda den vid skoning och lastning. Den är kanon :) Jag var även och kollade på Monty när han var på Hippologum. Mycket intressant!

 
Ingen bild

Therese

23 januari 2009 08:09

Är det så där du ser ut när du sitter i soffan :)

 
Ingen bild

Kung Rune

23 januari 2009 09:10

Så jäkla rätt att hänga på honom allt möjligt redan nu! Minns ju hur Steppan betedde sig när hon fick gamasher på sig för första gången vid 2 års ålder....Jag hade numera kunnat vara ett frimärke på någons vägg....iof så var ju hon extrem. Anyway, fortsätt så!

 
Ingen bild

Johanna

23 januari 2009 09:13

Lilla Wilmer börjar bli stor =) Vad spännande. Nog tror jag det går bra med Orujo på andra platser, han verkar ju så snäll. Fast det är ju alltid bra och roligt att träna "ledarskaps"övningar. Ture blev ju ganska jobbig på andra platser men det gick bra ändå även fast ibland fick man ju se under sidan av magen när han stod på bakbenen ;)

 
Ingen bild

sofia

23 januari 2009 09:19

Cool bild:) Monty Roberts grimma. Får man vara nyfiken och fråga om det är en repgrimma? Jag har hans bok från mina händer till dina. Hmmm har spanat efter någon NH kurs typ som han har men har/den filosofi han har. Jag har tydligen inte letat rätt/missat det. För jag har aldrig hittat någon. Jag tycker man lär sig mkt att se hur andra gör. Köpte själv 2 st kör videofilmer. Sorry blev långt utlägg.

 
Ingen bild

Linda C

23 januari 2009 19:38

Sofia: Hade inte heller hört talas om de förut så tror de är rätt ny i modellen :0) Jag måst ha rep grimma på Hilda näs hon ska lastas då kliver hon oftas på en gång på buret å då måste man alltid byta till vanlig i transporten *jobbigt* Så denna grimma är som en vanlig grimma i utseende sen så är de som 2 smala rep med öglor som löper genom grimman som man har på nosryggen!Så perfekt då man kan lasta å sen använda samma grimma bara man sätter den i öglan vid hakan :0)) Den var dyr men kommer nog vara väl värt!

Therese: Japp så ser jag alltid ut men inte med ölen då... *s*

Linda-Li: Är så glad du är kvar i livet å inte sluta upp som ett frimärke *ler* Därför jag börjar i tid kom i håg hur hon var den donnan... *huga*

Johanna: Jag tror med han kommer att vara snäll men känns onekligen skönt att veta man själv har lite koll på honom de är pinsamt om han leder runt mig bland folk *s*



 
Ingen bild

Therese

23 januari 2009 21:40

På min 800 kilosklump så funkar inte en vanlig repgrimma när han inte vill går framåt. Då funker Monty Robertsgrimman mycket bra. Jag skulle tro att den är kanon om man vill ha en häst som handhäst när man rider eller kör. Men det har jag inte provat än. Jag är sugen på att köpa en grimma till russet också. Men de kostar 500 kr. Den som jag har till River köpte jag billigt på tradera för två år sedan.

 
Ingen bild

Johanna

24 januari 2009 13:28

Ja vi provade ju repgrimma på Ture men jag vet inte om den hade sån himla stor inverkan på honom ;) Så jag kanske borde prova en sån där Monty Robertsgrimma då eftersom den verkar funka på "brorsan" =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards