Stall Ardbeg

Alla inlägg den 10 oktober 2009

Av Linda Calissendorff - 10 oktober 2009 10:41

Angående travsporten ska vara så "hemsk" för man behandla hästarna titt som tätt och då måst jag bara skriva ett inlägg om de så man kan liksom förklara att de är ingen stor skillnad mellan nån av sporterna som vi utövar på våra hästar!Nu kom ju just inom travet i blås väder för några månader sen p.g.a att de blev uppjagat för en häst blödde ur sin mun vid en seger cermoni och visst jag tycker de inte heller är OK men de kan ha varit så att hästen bitit sig i munnen men då ska de låta att travet är så plågsamt... Samma med de där med grisfösningen de är INTE OK men som sagt de finns även här inom travsporten metoder man inte ska göra mot en häst! Visste de är en tuff sport för de ska prestera max i loppen och de blir ju trötta & sliten efter lopp! Som sagt de finns andra sporter inom ridning tex fälttävlan där tävlas de i galopp i flera km och hoppa höga FASTA hinder så där förolyckas de många ben som blir bruta mm,mm men konstigt nog så höjer ingen ögonbrynen över dom utan de är för travsporten är så stor som vi lätt får ögonen på oss bara för de tävlas om pengar så ska de vara grymt. Visst de är många inom travet som inte skulle äga en häst heller p.g.a olika skäl men de finns oxå under andra sporter... Sen finns de amatörer som sliter sitt hår över sina hästar för att de ska må bra och man vill bara att hästen ska kunna ha de så bra som möjligt!

Dessyren utövar de ju rollkurer & där finns de starka bett som i bland dras upp till öronen av ryttare och hoppning kan de förekomma barrning på benen för hästens ska hoppa högre så de är som sagt lika i andra grenar!Så de är bra nån våga skriva en undran så man kan få förklara lite mer angående sporten de är i de stora hela en bra sport där de är många som är rädd om sina hästar därav jag springer till vetrinären jag gör de inte för de är roligt att betala 3-4000 kr per besök de kan jag lova utan jag gör de för jag är RÄDD om min häst å villl naturligtvis inte hon ska träna å ha ont i varken kotor,knän eller musklerna för då kan hon inte prestera bra och jag vill inte begära de av henne heller om hon inte är 100 % fräsch!Vi har som sagt haft en väldans otur med de hästar vi köpt genom åren som vi fått tagit bort p.g.a de varit så trasiga men vi ändå försökt gett dom en ärlig chans än att hamna på slakten... Vi ha behandlat dom för flera tusen kronor och visst de ha varit tungt att förlora både pengar & tid men då vet man att man gjort allt för dom visst de skulle ha kunna säljas som ridhästar men vissa kan man inte sälja p.g.a att de inte lämplig som ridhästar eller ha fått kroniska skador så hästen sliter ont utav för även fritidshästar kan få skador som Emma skrev i mina kommentarer de är en lång varig förslitning som kan uppstå för man inte kolla upp sin häst utan gör de när de väl är för sent då hästen visar hälta redan oböjd... Då är de oftas att hästen gått för länge med sina känningar och får kompensera smärtan så till slut är de inget att göra de ha som sagt gått för långt... Därav måste man vara noga i sin ridning lär känna din häst när den är "fräsch" så kan man ha nån hum om när de är nått som inte stämmer! Jag kommer kolla upp min Hingst som jag rider mycket på ridplanen varje år att han inte fått nån känning nånstans de tycker jag man är skyldig dom! Jag vet även att många inte är nått fan av böjprov och visst de kan vara många som blir sprutande i onödan oxå å de kan sitta muskleärt men samma sak där man ska vara noga med HELA hästen som tex kiropraktor kan göra en väldigt stor förändring så man ska inte snöa sig blind bara på böjprov men som sagt sliter den ont muskleärt så kommer de tills slut även i lederna de är min åsikt! Så hoppas nu ni som funderar varför jag blev lättad över att Kristellen "bara" fick spruta kotorna så är de därför jag  fått 4 hästar utdömd för travet så spruta 2 kotor på henne som aldrig varit till vetrinären  och hon är ju 5 år å har tränats sen hon var 1 år så de tyckerjag är inte så mycket! Ha haft dom som varit yngre varit halt i alla 4 benen så detta kändes som en enkel sak! =) Kalla mig knäpp i så fall men de rör mig inte i ryggen jag behandla & sköter om mina hästar bra!Cool Å de finns fler som jag känner som gör de med sina även om de är ridning eller trav! Flört

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards