Stall Ardbeg

Direktlänk till inlägg 12 januari 2009

Ont i röven igen....

Av Linda Calissendorff - 12 januari 2009 22:54

Jaha då var träningsvärken tillbaka med RÅGE! *ler*



Hade ingen häst att köra i dag på grund av att både Q & Hilda tappat framskor...Men de får nya i morron så de är tur! :0) De behövs verkligen tror de är 9 veckors sen de verkas så tur hovslagaren är tillbaka från semestern! Så i morron ska han allt få svettas med att sko 3 st här *ler*


Red då i stället, därav träningsvärken & skinnflådd på rumpan *s*

Först ut blev Orujo å i dag blev de en stor prövning då Susanne stod å longera Divan på plan men jag kunde inte vänta på dom för jag skulle jobba så hade lite snårigt om tid...Så jag tog ut honom å han titta lite på henne men skött sig exemplarisk som vanligt!Han lyssna allt jag bergärde av honom medans jag longera han så sen satte jag mig upp å börja jobba lite öppnor å böjningar. Sen gick hon in med Divan å sen kom Anna-Lena ut med den nya hästen Wide som kom i fredags å han har han inte hunnit kolla in än så Orujo blev som en tupp å blev TYP 3 meter hög minst jag lova!Han gick å spände upp sig å showa lite å skulle ju försvara sin prinsessa Hilda som stod å såg allmänt sur ut att alla tränades utom henne... :0) men han skötte sig även där han var lite spänd varje gång de möttes men han är ju trots allt en hingst *ler*

Sen när hon var klart nog jag lite galopper i varje varv så han blev allt lite svettig i dag men de var nog att de var spännade med kompis medans man träna å de är han nog inte van vid men han är så lydig så jag känner mig så skäer på han redan efter denna korta tid tillsammans!Häftig känsla kan jag lova då ni flesta vet att jag blivit rätt "Harig" på äldre dag,de är som bortblåst nu när jag rider honom *ler*

Sen skritta jag av honom å tog oss en tur runt gården å uppför L-Å väg å han tyckte de var jätte mysigt att kolla in i skogen så han var så lugn trots Hilda stod å gnägga efter oss då vi gick men han brydde sig inte ett dugg!Så ska börja smyga oss ut i terrängen längtar tills man ligger å galoppera på mon då kommer jag sväva fram på moln de vill jag lova!!!! Denna häst gör mig väldigt lycklig i sinnet å hjärta!


Sen fick Hilda en liten omgång i paddocken så hon skulle bli glad igen å hon var kanon fin att rida *ler* Hon hängde dock ner med huvudet å blev lite för fram tung i mellanåt men de är nått vi får jobba på med :0) Hon var som att sitta verkligen på en ponny efter Orujo men hon är ändå maffig då hon jobba i rätt form å gör de man ber om.

Märks hon gilla att jobba med huvúdet på lite annat sätt än att springa framför vagnen så ska lägga in lite fler sånna pass i veckan så hon får bli lite mer smidig man behöver ínte nöta på så länge utan de räcker att hon får komma ut en stund i af å jobbas igenom på ett bra sätt.Då kommer hon bli stark som en björn i rumpen stumpen! *s*

Vi trände mest öppnor för hon vill gänra dras åt slutan å de är mitt fel för jag sitter lite åt de hållet så jag måste hela tiden tänka på de...Men hon fick till de riktigt bra så jag är hel nöjd med bägge hästarna i da! ;0)


Nu ska jag se lite på Dödlig fångst som börja snart sen blir de sängen....*nice*



 
 
Ingen bild

Johanna

13 januari 2009 08:43

Jag vill oxå galopperan på mooooon..!!! Vad roligt dt är att han är så lugn och snäll, så du får slappna av och njuta av att rida.

 
pernilla

pernilla

13 januari 2009 12:50

åh...kan snart inte läsa din blogg för jag blir så avundsjuk *ler* här sitter jag och kan inte rida och knappt gå obehindrat...suck...men, men, tiden går och snart kan jag sitta på hästryggen igen.
måste komma ut och kolla när du rider nån dag :-)

http://www.enyasmatte.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kung Rune

13 januari 2009 21:06

Va kul att du är nöjd med Orujo! Tycker att travarna alltid drar åt slutan och har svårt för öppnan, i allafall travarna jag provat med och det är ju ett par eftersom jag är travarnörd...Dom kan nog också bli jättefina ridhästar men aldrig som ditt nyförvärv! Don efter person!!

 
Ingen bild

Sandra

14 januari 2009 18:38

Jag måste ju kika in och läsa hur det går för er ibland.. :-) Det låter ju verkligen som att du hittat din stora drömhäst! Jag är verkligen glad för din skull! Ska bli intressant på tisdag :-) Ta hand om er så syns vi då!

Lindali- Du får väl göra ett studiebesök hos mig, så får vi se om du ändrar uppfattning om kallblodens ridbarhet *ler*

 
Ingen bild

Kung Rune

15 januari 2009 11:15

Betvivlar inte ridbarheten hos kallbloden, men tror ändå att t ex de här spanska vidundren är överlägsna när det gäller fallenhet för allt vad nu ridningen innebär. Det vackraste kallblod i mina ögon är Järvsöfaks, i vagn!*ler*

 
Ingen bild

Sandra

15 januari 2009 20:03

Med erfarenhet från bägge raser, så kan jag ärligt säga att kallbloden är minst lika bra ridhästar som pre:n o lusitanon, men dom behöver ju också utbildning. Även om jag skämtade lite, så är du ju välkommen om du skulle vilja kika, jag tycker att det är både intressant och viktigt att få visa travfolk kapaciteten dessa hästar har om de får en bra utbildning. :-) Bägge raser har ju sin charm och bägge är otroligt fina hästar, så meningen var inte att börja jämföra så, bara det att jag brinner ju lite för att visa folk vilka fantastiska ridhästar kallbloden är! :-D Så ursäkta Linda för att jag spinner iväg i din blogg, hoppas du har överseende! :-)

 
Ingen bild

Linda C

15 januari 2009 21:32

Ingen fara Sandra, de är bara roligt att ni diskutera sins i mellan :0)) Å ni är mer än välkommen att göra de i min blogg! *ler*

En stor skillnad mellan PRE å Kallblod är ju tyvärr priset... Hade gärnat önskat de kunde ligga mitt i mellan varandra på de planet!Pre är lite väl dyra hästar å visst kan man betala upp mot 100 tusen för en fin PRE men när de börjar handla om flera hundra tusen upp mot 1 mille då är de åt fanders för dyrt även för en PRE!Å kallbloden har blivit för tok för billiga igen men de går upp å ner med allt...

 
Ingen bild

Kung Rune

16 januari 2009 10:47

Tro mig, ingen är gladare än jag om travhästarna uppskattas som ridhästar, så att de har chansen till ett "fortsatt liv". Önskar bara att det skulle gälla varmbloden också...För mig har alla hästar och raser sin charm, sen är det ju frågan om personligt tycke och smak! Själv gillar jag ju varmbloden och dess egenskaper mest av alla! Blir jag någon gång tillräckligt intresserad av att ha en hobby-ridhäst ska jag köpa mig en tinker!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Calissendorff - 19 november 2016 14:36

 En uppdate från stallet!   I går så körde vi "lilla" slingan till Sörsvedje med Leapen & Estreem,så de får förbereda sig inför att gå i de dryga backarna sen om några veckor! Estreem var lika pigg och framåt som vanligt! *ler* Leapen är så lugn ...

Av Linda Calissendorff - 3 november 2016 20:31


I dag var Olov hit för kolla 2 st av stallet hästar då de var ett tag sen de kollades så de var dags! :) Först ut var Pandora som vi ville kolla då de dels var ett år sedan sist vi behandla henne sist och hon har ju gjort ett bra år på banan och gjo...

Av Linda Calissendorff - 30 oktober 2016 21:39

Resultat uppdatering från soligt Hagmyren! I dag så var vi försiktiga med förhoppningarna då Estreem blev till delad spår 11 och de var bra hästar i loppet som fick betydligt bättre utgångsläge än honom så vi fick lämna oss till turen och slumpen ...

Av Linda Calissendorff - 23 oktober 2016 21:59

Angenäm resultat uppdatering! Börja med strul pojken Brodde som verkligen stärkte sina aktier i dag då han segla in som 5a på nya auto rekordet 14.9 efter en perfekt resa i rygg ledaren! :) Super nöjd med honom då han inte gått ett lopp utan ...

Av Linda Calissendorff - 22 oktober 2016 16:23

Pandora fick en dröm resa andra utvändigt då Kaj kom fram hur bra som helst från bakspåret så blev så glad att de löste sig från start och de var fler talet som hoppade oxå så de såg frid å fröjd ut! Men så kom hon till första kurvan så se vi att d...

Fråga mig

15 besvarade frågor

Väder

Väder Bjästabacken

Presentation


Välkommen och kika in i våran blogg som handla om vårt liv som amatör tränare och min kära sambo som är amatör kusk! =)

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards